Αρχική Σελίδα / Home
Περιεχόμενα / Contents
Κάτω / Down

Εκπαιδευτικό Λογισμικό

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ

Υ.Π.Ο.Δ.Ε.Ι.Γ.Μ.Α.Τ.Α. 1

Υπόδειγμα

Προγράμματος Οριοθέτησης Διδασκαλίας και Εκπαίδευσης

στην Ιστορία και Γεωγραφία

με τη Μαθητική Αυτενέργεια σαν Τρόπο Αντίληψης 1.

ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Rainbow Computer Α.Ε.

Παρουσίαση με οθόνες από το λογισμικό ΥΠΟΔΕΙΓΜΑΤΑ (PowerPoint 3,4 Mb !!!)

 

 

Τάξεις: Α΄ Γυμνασίου - Β΄ Γυμνασίου 1

 

Διδακτικά αντικείμενα: Ιστορία - Γεωγραφία

 

Α)    ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

 

Β)     ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ - ΕΚΤΕΛΕΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Omnis Studio: This program has performed an illegal operation and will be shut down. If the problem persists contact the program vendor.

Παρουσίαση με οθόνες από το λογισμικό ΥΠΟΔΕΙΓΜΑΤΑ (PowerPoint 3,4 Mb !!!)

 

Γ)    ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Σχέση με το Πρόγραμμα Σπουδών:

  1. Σίγουρα το να διδάσκεται ένα μάθημα όπως η Βυζαντινή Ιστορία με τόσο ριζοσπαστικά νεοτεριστικό τρόπο και παιγνιώδη χαρακτήρα είναι κάτι πολύ ρηξικέλευθο, τουλάχιστον για την εκπαιδευτική πραγματικότητα του σημερινού ελληνικού σχολείου.
  2. Στην Ηνωμένο Βασίλειο, τις Η.Π.Α. (και άλλες χώρες) η Ιστορία και η Γεωγραφία δεν αποτελούν διαφορετικά διδακτικά αντικείμενα, αλλά ενιαίο κλάδο. Κάτι τέτοιο δεν ισχύει για την Ελλάδα, όσο κι αν κρίνεται αναγκαίο και εφαρμόζεται σε πολλές περιπτώσεις (άτυπα ίσως, αλλά αναγκαστικά).
  3. Οπωσδήποτε μια τέτοιου είδους διδασκαλία δεν στηρίζεται στις σελίδες των σχολικών εγχειριδίων, γι’ αυτό θα μπορούσε να αξιοποιηθεί ως ανακεφαλαιωτική δραστηριότητα ή στο πλαίσιο των “συνθετικών εργασιών”. Η τελευταίες επιλογές θα διευκόλυνε συναδέλφους που θέλουν (κυρίως όμως αναγκάζονται) να είναι περισσότερο προσκολλημένοι στον τύπο του Αναλυτικού Προγράμματος και παράλληλα θέλουν να δοκιμάσουν εναλλακτικές διδακτικές προσεγγίσεις.

 

Θετικά:

  1. Οι μαθητές αποκτούν γνώσεις (γεωγραφικές και ιστορικές) με τρόπο σχεδόν βιωματικό, εφόσον πρέπει να ερευνήσουν πληροφορίες που τους ενδιαφέρουν πραγματικά (όσο και το να ολοκληρώσουν το "Age of Empires"). Ακόμη και η διαδοχή των αυτοκρατόρων σ' αυτή την περίπτωση τους ενδιαφέρει περισσότερο, γιατί πρέπει να την χρησιμοποιήσουν ως στοιχείο για την ολοκλήρωση της αποστολής τους και γιατί δεν γίνεται με τρόπο σχολαστικό.
  2. Οι μαθητές εξοικειώνονται με εργασία σε γεωγραφικό χάρτη (ανάγνωση - κατανόηση) και εξασκούν, πιθανώς, την  ικανότητα προσανατολισμού (γνώσεις με πρακτική χρησιμότητα).
  3. Σαφώς πρόκειται για μια πιο ενδιαφέρουσα προσέγγιση της συνήθως κουραστικής για τους μαθητές Βυζαντινής ιστορίας, η οποία αξιοποιεί τις δυνατότητες των πολυμέσων για τη διαμόρφωση του μαθήματος με τρόπο πιο ευχάριστο (και αποτελεσματικό;).

 

Επιφυλάξεις:

  1. Αυτόματα σχεδόν γεννάται σε όλους η σκέψη κατά πόσον αυτός ο τρόπος “διδασκαλίας” θα μπορούσε να είναι εποικοδομητικός και αν αυτός θα επιφέρει τα αναμενόμενα αποτελέσματα στο πεδίο της απόκτησης γνώσεων από τους μαθητές.
  2. Η απάντηση εύκολα θεωρείται προφανής και σε όλους (πάλι εύκολα) δημιουργείται η σκέψη πως ένα τέτοιου είδους (τόσο παιγνιώδες) λογισμικό θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί μόνο συμπληρωματικά προς κάποιο περισσότερο σοβαροφανές (παραδοσιακό) εγχειρίδιο (ή/και λογισμικό). Εξίσου προφανές, βέβαια, (αναφέρθηκε και παραπάνω)  είναι το ότι ο τρόπος με τον οποίο διδάσκεται η (Βυζαντινή ιδιαίτερα) ιστορία, συνήθως είναι αναποτελεσματικός έως μάταιος συχνά [μάλιστα σε μαθητές μικρής ηλικίας (Β΄ Γυμνασίου)].
  3. Σίγουρα υπάρχει τεράστιος χώρος για έρευνα και μελέτη της συγκεκριμένης μορφής “εναλλακτικής” διδασκαλίας, ειδικά στην Ελλάδα.
  4. Πάντως στις περιπτώσεις αρχικής (πειραματικής;) εφαρμογής (εισαγωγής) τέτοιου είδους καινοτομιών δεν μπορεί με κανένα τρόπο να θεωρηθεί αυτονόητη η υποκατάσταση της παραδοσιακής “ιστορίας-αφήγησης” και μόνο συμπληρωματικά θα μπορούσε να λειτουργήσει ένα λογισμικό τέτοιου είδους (ως εκπαιδευτικό μοντέλο).
  5. Προβλήματα δημιουργούνται και σχετικά με τον παραδοσιακό τρόπο ελέγχου (της επάρκειας;) των γνώσεων που κατακτήθηκαν από το μαθητή (με το σύστημα της γραπτής εξέτασης). Όμως αυτό θα μπορούσε να θεωρηθεί γενικότερο πρόβλημα για τη διδασκαλία με τη χρησιμοποίηση λογισμικού.
  6. Η πειραματική και ανανεωτική διάθεση (ακόμη και για κάτι στοιχειώδες όπως η συσχέτιση -διαθεματικότητα- Ιστορίας - Γεωγραφίας) δεν είναι δεδομένη στο ελληνικό σχολείο.

 

 

Δ)    ΜΙΑ ΠΟΛΥ ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΡΟΤΑΣΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ
        (και όχι ιδιαίτερα καινοτομική)

Προβλεπόμενος Χρόνος: 4 - 8 διδακτικές ώρες (ένας μήνας ;)· ενασχόληση των μαθητών με το συγκεκριμένο (με παιγνιώδη χαρακτήρα) λογισμικό για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, θα μπορούσε να τους   αποπροσανατολίσει από τον μαθησιακό-γνωστικό χαρακτήρα τού (μέχρι σήμερα εφαρμοζόμενου) εκπαιδευτικού συστήματος (παροχή γνώσεων κατά βάση).

 

Μορφή σεναρίου:

  1. Προφανώς πρέπει να προηγηθεί διδασκαλία της Ιστορίας με παραδοσιακό τρόπο (αφηγηματικός κυρίως).
  1. Εργασία τύπου “μικρών ερευνητικών εργασιών” (project) [οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες (3; ατόμων)]

 

Επιδιώξεις:

  1. Οι μαθητές να μη νομίσουν πως πρόκειται απλώς να παίξουν (άσκοπα) ένα παιχνίδι. Να τους γίνει κατανοητό από την αρχή ότι κάνουν «δουλειά ερευνητή». Σκοπός τους είναι να εξερευνήσουν (γεωγραφικά) κάποιες περιοχές της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, για να συλλέξουν αντικείμενα και πληροφορίες σχετικά με την αποστολή που τους έχει ανατεθεί από κάποιον Βυζαντινό αξιωματούχο στην αρχή.
  2. Πρέπει, λοιπόν, να οργανωθούν ως ομάδα: Ο ένας θα πρέπει να τηρεί ίσως κάποιο ημερολόγιο (αν και σ' αυτό βοηθάει και το παιχνίδι) κυρίως για να σημειώνει εκεί τις νέες (μπορεί εντελώς άγνωστες αρχικά) πληροφορίες που θα πρέπει να ερευνήσουν για το περιεχόμενό τους και μερικές φορές για την εγκυρότητά τους (άσκηση παραγωγής λόγου). Το άλλο μέλος της ομάδας μπορεί να αναλάβει ακριβώς αυτή την αποστολή, της έρευνας (στο Διαδίκτυο ή σε βιβλία / εγκυκλοπαίδειες). Οι ρόλοι της ομάδας μπορεί να εναλλάσσονται και τα καθήκοντα να καταμερίζονται.

 

Ενδεικτική πορεία διδασκαλίας.

  1. Αρχικά θεωρητική κάλυψη (αναφορά – επεξήγηση ή ανακεφαλαίωση) όρων της Βυζαντινής ιστορίας που θα συναντήσει ο μαθητής στο λογισμικό [το υπόβαθρο (background) του παιχνιδιού]. Μπορεί να γίνει την πρώτη ή τις δύο πρώτες διδακτικές ώρες (ανάλογα με τη συνολική διάρκεια της δραστηριότητας).
  2. Ανακοίνωση θεμάτων των εργασιών που θα είναι σχετικές με την περίοδο που επέλεξε κάθε ομάδα· οι εργασίες θα πρέπει να παραδοθούν μετά την ολοκλήρωση της εφαρμογής του λογισμικού, να ανακοινωθούν στην τάξη και να σχολιαστούν. Αυτό θα γίνει την τελευταία (ή τις δύο τελευταίες) ώρες. Και το «ημερολόγιο» μαζί με τα «πρακτικά της έρευνας» θα αποτελούν μέρος των εργασιών που θα κατατεθούν.

Ενδεικτικά θέματα:

Σκόπιμη κρίνεται η ανακοίνωση των σχετικών θεμάτων των εργασιών πριν από την έναρξη της ενασχόλησης των μαθητών με το λογισμικό, ώστε να περιοριστεί το φαινόμενο αντιμετώπισης του λογισμικού ως (ακόμη ενός) «ηλεκτρονικού παιχνιδιού».

  1. Επίσης (ή εναλλακτικά) θα μπορούσε εκ των προτέρων να δοθεί κατάλογος ερωτήσεων στους μαθητές στις οποίες θα απαντούν, όταν συγκεντρώνουν τα αντίστοιχα στοιχεία από το παιχνίδι [επειδή το παιχνίδι είναι αρκετά “παραμετρικό” (δηλαδή, δεν ακολουθεί μια γραμμική πορεία, και αρκετά “συμβάντα” του είναι εντελώς τυχαία και διαφορετικά κάθε φορά που παίζεται]. Φυσικά οι ερωτήσεις δε θα αφορούν την πορεία του παιχνιδιού, αλλά το ιστορικό–γεωγραφικό περιεχόμενό του.

Συνεπώς, μάλλον κρίνεται αναγκαίος ο ηλεκτρονικός σχεδιασμός του εγγράφου με τις ερωτήσεις, ώστε να επιτρέπει στους μαθητές να διαμορφώσουν (και να αναδιαμορφώσουν) κατάλληλα το τελικό έγγραφο (με τις απαντήσεις τους).

 

Άλλα (χρήσιμα) λογισμικά:

  1. Ένας internet browser θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί, κατόπιν υποδείξεως του φιλολόγου, για την αναζήτηση πληροφοριών σε σχετικά sites.
  2. Επεξεργαστής κειμένου θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για τη σύνταξη των συνθετικών εργασιών και σε άλλες εργασίες – φάσεις.

 

ΓΕΝΙΚΗ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ:

Αναμενόμενο είναι ο ρόλος του διδάσκοντα κατά τη διάρκεια της ενασχόλησης των μαθητών με το “παιχνίδι” να περιορίζεται σε “συντονιστικό - υποβοηθητικό”.

Εξάλλου τέτοιος είναι ο χαρακτήρας αυτού του λογισμικού, το οποίο εξ ορισμού παρουσιάζεται να έχει ως κύριο στόχο την “αυτενέργεια των μαθητών” *.

 

Παρουσίαση με οθόνες από το λογισμικό ΥΠΟΔΕΙΓΜΑΤΑ (PowerPoint 3,4 Mb !!!)

 

 

  1. Τα “Υ.Π.Ο.Δ.Ε.Ι.Γ.Μ.Α.Τ.Α.” προορίζονται για να αξιοποιηθούν ως βοήθημα για τη διδασκαλία της Ιστορίας της Α΄ Γυμνασίου (sic 2) και της Γεωγραφίας της Β΄ Γυμνασίου.
  2. (Παρατήρηση που σημειώνεται στη συσκευασία του δίσκου οπτικής ακτίνας)   Προηγούμενο / Previous

 

 

 

 

 

 

 

  1. Έτσι γράφεται πάνω στον δίσκο οπτικής ακτίνας (CD-rom), αν και στην πραγματικότητα η Βυζαντινή Ιστορία διδάσκεται στη Β΄ Γυμνασίου.   Προηγούμενο / Previous

Γράψτε μου τη γνώμη σας / Any comments?

Αρχική Σελίδα / Home
Περιεχόμενα / Contents
Πάνω / Top
   Εικόνες από τα ΥΠΟΔΕΙΓΜΑΤΑ (PowerPoint 3,4 Mb)              10.XII.2000 - Ανέστης Α. Σταυρίδης