Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ

ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ

Διδακτικοί Στόχοι

Α) Γνωστικοί στόχοι
   Η γνώση, κατανόηση και εμβάθυνση επιμέρους διδακτικών ενοτήτων, η εμπέδωση της διδαχθείσας ύλης και η ενημέρωση για τις δυνατότητες που προσφέρουν οι ΤΠΕ στην αναζήτηση της γνώσης αποτελούν κοινό στόχο στις περισσότερες διδασκαλίες όλων των γνωστικών αντικειμένων. Ειδικότερα, στη Νεοελληνική Γλώσσα επιδιώκεται η χρήση/εξάσκηση και ταξινόμηση γλωσσικών φαινομένων, στη Λογοτεχνία η γνωριμία με τη ζωή και το έργο των δημιουργών και στην Ιστορία η κατανόηση της έννοιας του χώρου και της ιστορικής μεθόδου.

Β) Ανάπτυξη δεξιοτήτων
   Κοινοί στόχοι σε πολλές διδασκαλίες είναι η εξοικείωση με τα εργαλεία και τον τρόπο χρήσης των ΤΠΕ (λογισμικά, άντληση πληροφοριών από το διαδίκτυο, επεξεργασία κειμένου σε λογισμικό επεξεργασίας κειμένου, χρήση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, εξ αποστάσεως επίσκεψη εκθεμάτων μουσείων). Ειδικότερα, για το μάθημα της Ιστορίας και της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας επιδιώκεται η ανάπτυξη της ικανότητας επιλογής, συλλογής, ανάλυσης και σύγκρισης υλικού.

Γ) Γενικοί Στόχοι
   Κοινοί στόχοι σε αρκετές διδασκαλίες όλων των γνωστικών αντικειμένων αποτελούν η ευαισθητοποίηση των μαθητών σε σύγχρονα προβλήματα και η ανάπτυξη συνεργασίας. Για το μάθημα της Ιστορίας ειδικότερα, στόχο αποτελεί η ανάπτυξη της αφαιρετικής ικανότητας, η κατανόηση των υποχρεώσεων των μαθητών ως πολιτών και η ανάπτυξη της ιστορικής σκέψης.

Οργάνωση Τάξης

Ο καθηγητής έχει το ρόλο του συντονιστή/καθοδηγητή, σχεδιαστή των δραστηριοτήτων. Αρχικά προετοιμάζει τη διδασκαλία, θέτει στόχους και σχεδιάζει το πλαίσιο δραστηριοτήτων, κατασκευάζει φύλλα εργασίας, επιλέγει ηλεκτρονικές διευθύνσεις από το διαδίκτυο. Στη συνέχεια, οργανώνει την τάξη σε διμελείς, τριμελείς ή και τετραμελείς ομάδες, με κριτήριο την ομοιογενή ή την ανομοιογενή απόδοση των μαθητών (εκτός από λίγες περιπτώσεις που οι ομάδες οργανώνονται από τους ίδους τους μαθητές) και παρουσιάζει το υλικό που έχει ετοιμάσει σε ηλεκτρονική μορφή. Επεξηγεί το πλαίσιο δράσης, το οποίο αρκετές φορές περιλαμβάνει αναλυτική περιγραφή των επιμέρους βημάτων, παρατηρεί τις ενέργειες των μαθητών, ρυθμίζει/συντονίζει την κίνηση της τάξης, συμβουλεύει, καθοδηγεί, εξηγεί, διευκρινίζει, ερωτά, επιλύει μερικές φορές και τεχνικά προβλήματα, συντονίζει το διάλογο και αναθέτει εργασίες για το σπίτι.
Οι μαθητές δουλεύουν ομαδικά και τις περισσότερες φορές οι ομάδες εκτελούν την ίδια εργασία. Δουλεύουν ατομικά μόνον όταν τους ανατίθενται εργασίες για το σπίτι. Οι μαθητές εκτελούν δραστηριότητες με/στον Η/Υ και εκτός Η/Υ. Συγκεκριμένα:

   α) Δραστηριότητες με ή στον Η/Υ: Σε όλα τα γνωστικά αντικείμενα, οι μαθητές εφαρμόζουν δραστηριότητες λογισμικών (μελέτη υλικού, επίλυση ασκήσεων, παιχνίδι ρόλων, αναζήτηση αρχαιολογικών ευρημάτων, τακτοποίηση αντικειμένων, αξιοποίηση της μηχανής αναζήτησης), περιηγούνται σε προκαθορισμένες ιστοσελίδες, αναζητούν πληροφορίες, παρατηρούν, μελετούν, σχολιάζουν εικόνες, γελοιογραφίες και έργα τέχνης, συντάσσουν κείμενα. Στη Νεοελληνική Γλώσσα, επιπλέον, διακρίνουν και ταξινομούν γλωσσικά φαινόμενα, λύνουν ασκήσεις, διορθώνουν τα λάθη τους, ενώ στην Ιστορία, αντλούν πληροφορίες από εικαστικά έργα, παρακολουθούν μια παρουσίαση κ.λπ. Καθόλη τη διάρκεια της εργασίας στον/με τον Η/Υ οι μαθητές συνεργάζονται, καταγράφουν στοιχεία σε φύλλα εργασίας, συζητούν και απαντούν σε ερωτήσεις.

   β) Δραστηριότητες εκτός Η/Υ: Οι μαθητές διατυπώνουν συμπεράσματα, συμπληρώνουν φύλλα εργασίας, αναζητούν πληροφορίες από άλλες πηγές (εγκυκλοπαίδειες, βιβλία κ.λπ.), ανακοινώνουν προφορικά τα αποτελέσματα μιας αναζήτησης ή την εργασία τους.