ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΤΑΜΟΣ ΠΕ14.01 : Καλώς ήλθατε στις ιστοσελίδες μου στο σχολικό δίκτυο!!!

Επιστροφή στη σελίδα Ε2

Α) ΚΑΤΕΥΘΥΝΟΜΕΝΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ

 

1. Συμπεριφορισμός ή Θεωρία της Συμπεριφοράς (Behaviourism) (Skinner)

Μάθηση είναι η τροποποίηση της συμπεριφοράς. Η συμπεριφορά που συνοδεύεται από αμοιβή, δηλαδή ενισχύεται, τείνει να επαναληφθεί και να υιοθετηθεί, (θετική ενίσχυση), ενώ αντίθετα η συμπεριφορά που συνδυάζεται με δυσάρεστες συνέπειες δηλαδή με τιμωρία, τείνει να περιοριστεί ή να απαλειφθεί.

2. Θεωρία Επεξεργασίας των Πληροφοριών (Information

Processing Theory) (Atkinson and Shiffrin)

Μάθηση είναι μια διαδικασία επεξεργασίας των πληροφοριών που πραγματοποιείται στο νευρικό σύστημα του εκπαιδευόμενου.

 

3. Θεωρία Βασισμένη στις Διδακτικές Οδηγίες (Teaching Guidelines) (Gagne)

Ο Robert Μ. Gagne εισάγει το αθροιστικό μοντέλο μάθησης. Σύμφωνα με αυτό μάθηση είναι η διαδικασία τροποποίησης της συμπεριφοράς του ατόμου σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα και με μόνιμα αποτελέσματα, ώστε η αλλαγή αυτή να  μη χρειαστεί να επαναληφθεί σε όμοιες συνθήκες. Η μάθηση οικοδομείται πάνω σε προϋπάρχουσες γνώσεις.

Ο Gagne υποστήριξε επίσης ότι η μάθηση μιας έννοιας, ενός κανόνα ή η επίλυση ενός προβλήματος προϋποθέτουν την ύπαρξη κάποιων νοητικών δεξιοτήτων και κάποιων βασικών γνώσεων. Αυτό δείχνει πως ο μηχανισμός της μάθησης είναι συσσωρευτικός/ αθροιστικός, δηλαδή η μάθηση μιας νέας γνώσης βασίζεται στην προηγούμενη.

Ο Gagne υποστηρίζει ότι υπάρχουν διάφορα είδη μάθησης, τα οποία κατατάσσονται από τα απλούστερα έως τα πιο σύνθετα. Κάθε ανώτερος τύπος μάθησης προϋποθέτει και εμπεριέχει την κατώτερη:

1. Μάθηση σημάτων ή μάθηση με σηματοδότηση 2. Μάθηση ερεθισμάτων/ αντιδράσεων 3. Μάθηση αλυσιδωτών κινητικών αντιδράσεων  4. Μάθηση λεκτικών συνειρμών 5. Μάθηση πολλαπλής διάκρισης 6. Μάθηση συγκεκριμένων εννοιών  7. Μάθηση κανόνων  

 

4. Θεωρία Διδακτικού Σχεδιασμού Βασισμένη στα Υπολογιστικά

Συστήματα (Instructional Design System Approaches)

Περιλαμβάνει τις διαδικασίες της ανάλυσης, του σχεδιασμού, της ανάπτυξης, της εφαρμογής και της αξιολόγησης.

Η ανάλυση περιλαμβάνει τον προσδιορισμό του εκπαιδευτικού προβλήματος, τον καθορισμό των αναγκών των εκπαιδευόμενων, τον προσδιορισμό ζητημάτων διδασκαλίας, και τη μελέτη του πλαισίου της διδασκαλίας. Ο σχεδιασμός καλύπτει την καταγραφή των στόχων και τη δημιουργία των μεθόδων αξιολόγησης. Η οργάνωση και ο σχεδιασμός της διδασκαλίας καθώς επίσης και τα υλικά που θα χρησιμοποιηθούν εξετάζονται στη φάση ανάπτυξης. Η διεξαγωγή της διδασκαλίας και η αξιολόγηση περιλαμβάνονται αντίστοιχα στην εφαρμογή και στην αξιολόγηση.

 

ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ ΣΕΛΙΔΑ      ΕΠΟΜΕΝΗ ΣΕΛΙΔΑ