Το νέο βιβλίο της Β΄ Γυμνασίου

                    

                      ΕΝΟΤΗΤΑ 1  Κεφάλαιο Κίνηση                     

                   

                           Ι. Διαβάζουμε και σχολιάζουμε

 

1. Διαβάζουμε

Στην ενότητα αυτή θα  μελετήσουμε κάποια στοιχεία που αφορούν την κίνηση. και ΤΗΝ ΑΙΤΙΑ ΠΟΥ ΤΗΝ ΠΡΟΚΑΛΕΙ,  ΔΗΛΑΔΗ ΤΗ ΔΥΝΑΜΗ.  ( στη σελίδα 21 )

 

Θα ασχοληθούμε με την περιγραφή της κίνησης αγνοώντας

ΤΗΝ ΑΙΤΙΑ ΠΟΥ ΤΗΝ ΠΡΟΚΑΛΕΙ       ( στη σελίδα 24 )

Σχολιάζουμε. Μία από τις ανατροπές που προκάλεσε η παρέμβαση του Νεύτωνα ήταν η σοβαρότατη αλλαγή στον ορισμό  της έννοιας δύναμη η οποία από ΑΙΤΙΑ ΚΙΝΗΣΗΣ  έγινε ΑΙΤΙΑ ΜΕΤΑΒΟΛΗΣ ΤΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ και πάνω στην αλλαγή αυτή οικοδομήθηκε η Φυσική. Εκατοντάδες έρευνες της σύγχρονης Διδακτικής που εστιάζουν στη δυσκολία του να διδαχθεί, στους μαθητές όλης της Ευρώπης, η αλλαγή αυτή.  Από την εποχή του νόμου της αδράνειας ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΑΙΤΙΑ ΚΙΝΗΣΗΣ

 

 

2. Διαβάζουμε

Μία απόσταση είναι μήκος και επομένως προσδιορίζεται από έναν θετικό αριθμό και μία μονάδα μέτρησης. Ο ΑΡΙΘΜΟΣ δηλώνει το αποτέλεσμα της σύγκρισης της απόστασης με τη μονάδα μέτρησης και ΟΝΟΜΑΖΕΤΑΙ ΜΕΤΡΟ (της απόστασης).  Φυσικά μεγέθη, όπως ο χρόνος,  τα οποία προσδιορίζονται μόνο από έναν ΑΡΙΘΜΟ ( ΤΟ ΜΕΤΡΟ ΤΟΥΣ) ονομάζονται μονόμετρα  ( στη σελίδα 26 )

Σχολιάζουμε..

Το μέτρο ενός μεγέθους ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΡΙΘΜΟΣ  είναι «ένας αριθμός και η μονάδα μέτρησης»

 

3. Διαβάζουμε  .

Για να απλουστεύσουμε τη μελέτη του φαινομένου της κίνησης, θα υιοθετήσουμε τις παρακάτω παραδοχές. Πρώτο:   Θα ασχοληθούμε με την περιγραφή της κίνησης αγνοώντας την αιτία που την προκαλεί. ( στη σελίδα 24 )

Σχολιάζουμε.  Το ότι ξεκινάμε με  την περιγραφή της κίνησης ΔΕΝ  το κάνουμε για ΑΠΛΟΥΣΤΕΥΣΗ. Το κάνουμε διότι είναι αναγκαίο για τα επόμενα. Χωρίς την περιγραφή δεν μπορούμε να προχωρήσουμε.

 

 

 

 

 

 

4. Διαβάζουμε.   Είναι λοιπόν ενδιαφέρον να μελετήσουμε την κίνηση. Να οικοδομήσουμε τις  ΕΝΝΟΙΕΣ  ΚΑΙ τα ΦΥΣΙΚΑ ΜΕΓΕΘΗ που χρειαζόμαστε για να περιγράψουμε κάποια από τα χαρακτηριστικά της  ( στη σελίδα 23 )

 Σχολιάζουμε. Σε κανένα σημείο του κειμένου δεν φαίνεται η διάκριση ανάμεσα στους όρους ΕΝΝΟΙΑ και ΦΥΣΙΚΟ ΜΕΓΕΘΟΣ. Η ταχύτητα αλλού αναφέρεται ως ΕΝΝΟΙΑ και αλλού ως ΦΥΣΙΚΟ ΜΕΓΕΘΟΣ. Το ίδιο και η μετατόπιση.

Ποιες είναι λοιπόν οι έννοιες και ποια τα φυσικά μεγέθη ώστε να δικαιολογείται η διατύπωση «τις ΕΝΝΟΙΕΣ  ΚΑΙ τα ΦΥΣΙΚΑ ΜΕΓΕΘΗ που χρειαζόμαστε»

 

5. Διαβάζουμε.   Οι ιθαγενείς Καλαχάρι της Αφρικής κυνηγούν τον γατόπαρδο

Έτσι λοιπόν κουράζεται και οι Καλαχάρι μπορούν να τον πιάσουν   ( στη σελίδα 33 )

Σχολιάζουμε. Δεν υπάρχει λαός Καλαχάρι.

Το πιθανότερο είναι ότι πρόκειται για τους Βουσμάνους, τον αρχαιότερο λαό της νότιας Αφρικής που κατοικεί στην έρημο Καλαχάρι. Για τους πρώτους Ευρωπαίους άποικους που έφθασαν στις ακτές της νότιας Αφρικής  ήταν απλά οι "Bushmen", "οι άνθρωποι των θάμνων".

               

                ΙΙ.  Διαφωνίες και  συμφωνίες στις επιλογές

1. Διαφωνούμε ιδιαίτερα με τις επιλογές Κώστας Κεντέρης,  «ταχύτητα ανέμου» και «ταχύτητα του ήχου» και λιγότερο με τις επιλογές Τοτός και «ταχύτητα του φωτός»

 

2. Επισημαίνουμε ότι ανάμεσα στα «υποκείμενα σε κίνηση» - εκτός από το  30 φορές εμφανιζόμενο αυτοκίνητο, το 21 φορές αεροπλάνο, τον 10 φορές  κολυμβητή και το  14 φορές αντικείμενο διαστημικής τεχνολογίας,-  εμφανίζονται και πλάσματα της βιόσφαιρας - η μέλισσα,  το σαλιγκάρι, ο σκύλος,  το γεράκι, ο γατόπαρδος, - επιλογή με την οποία συμφωνούμε

 

3. Συμφωνούμε με τη χρήση του μοντέλου «υλικό σημείο»,

με τις προτάσεις για  αναζητήσεις στο Διαδίκτυο, με την πρόταση για  πείραμα με τη φυσαλίδα  και με τις επιλογές ως «υποκειμένων σε κίνηση» των  δέντρο, παγόβουνο, άνθρωπος που βαδίζει και ποδηλάτης

 
 

 

 

 

 

 


4. Το ΟΝΟΜΑ κάθε έννοιας και το ΝΟΗΜΑ κάθε έννοιας

Επιτέλους πρέπει κάποτε να συμφωνήσουμε και να μη γράφουμε ή να μη λέμε 

Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΗΣ ΤΑΧΥΤΗΤΑΣ, Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΗΣ ΔΥΝΑΜΗΣ και η ΕΝΝΟΙΑ ΤΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ

αλλά Η έννοια ΤΑΧΥΤΗΤΑ, η έννοια ΔΥΝΑΜΗ, η έννοια ΕΝΕΡΓΕΙΑ.

Η – γαλλικής καταγωγής- γενική ( της ταχύτητας ) στην ελληνική γλώσσα

Παραπέμπει τον αναγνώστη ή τον ακροατή στο σημαινόμενο « το νόημα της ταχύτητας»

και όχι στον επιδιωκόμενο διδακτικό στόχο «η δύναμη αποτελεί μία ΕΝΝΟΙΑ - την οποία έχει οικοδομήσει η Φυσική για να εκφράσει στη δική της γλώσσα συγκεκριμένα πράγματα- και η ΕΝΝΟΙΑ αυτή έχει πριν απόλα ΟΝΟΜΑ.

Λέγοντας και γράφοντας «η έννοια ΔΥΝΑΜΗ» δηλώνουμε το όνομά της, όπως λέμε « ο κινηματογράφος ΑΠΟΛΛΩΝ», ενώ δεν λέμε «ο κινηματογράφος του Απόλλωνα».  Όταν θέλουμε να αναφερθούμε σε ένα άλλο «τέκνο» της Αφαίρεσης,  όπως είναι η ΤΡΥΦΕΡΟΤΗΤΑ, είναι εντελώς διαφορετικό το να πούμε « η έννοια της τρυφερότητας» ( σημαίνει « το νόημα της τρυφερότητας» ) και άλλο να πούμε « η έννοια ΤΡΥΦΕΡΟΤΗΤΑ » οπότε αναφερόμαστε στο όνομα μιας αφηρημένης έννοιας. ΄

 

Κάθε τυπική έννοια   

α. Προέρχεται από  νοησιακή  διεργασία υψηλού επιπέδου.

    Οικοδομείται δηλαδή από Αφαίρεση πάνω σε προϊόντα Αφαίρεσης

‘β. Έχει ένα δικό της ΟΝΟΜΑ ( αφηρημένο ουσιαστικό ) το συνιστά το σημαίνον της

γ.  Έχει ένα ορισμένο σημαινόμενο το οποίο είναι το νόημά της

    

Ανδρέας Ιωάννου Κασσέτας

 

Διδασκόμενοι, διδάσκοντες και το φαινόμενο Κίνηση