Το ερώτημα ένα, οι απαντήσεις δύο

 

ΧΑΛΑΝΔΡΙ, Τρίτη 7 Ιουνίου 2005, βαθμολογικό κέντρο λεωφόρου Πεντέλης, εννιά η ώρα το πρωί,  μόλις έχει φθάσει το φαξ με φετινά θέματα και οι εικοσιπέντε φυσικοί, έχουν αρχίσει να τα λύνουν. Είναι κάτι που το κάνουν όλα τα τελευταία χρόνια κατά μήνα Ιούνιο, ορισμένοι  μάλιστα από αυτούς συναντώνται μόνο μια φορά τον χρόνο, τον Ιούνιο που καλούνται να εξετάσουν προφορικά τους φυσικώς αδυνάτους μαθητές και βαθμολογήσουν τα γραπτά. Και αυτό που συμβαίνει σχεδόν πάντα είναι ότι συνήθως συμφωνούν. Για το δεύτερο όμως από τα θέματα « εκείνο με τους  δίσκους » σήμερα συμβαίνει κάτι το ασυνήθιστο. Οι εικοσιπέντε περίπου φυσικοί ομονοούν ότι οι χρόνοι κίνησης των δύο δίσκων είναι ίσοι, ομονοούν δηλαδή για το «ποια είναι η σωστή λύση» καθώς και για το ότι η κίνηση του δίσκου Α είναι μεταφορική  αλλά όταν δοκιμάζουν να περιγράψουν την κίνηση του δίσκου β «μοιράζονται».

Ομάδες δύο. Οι μεν και οι δε. Ο δίσκος β είναι  αρχικά ακίνητος σε  

 

οριζόντια επιφάνεια χωρίς τριβή στιγμή σε ένα σημείο Β της περιφέρειας ασκείται σταθερή δύναμη – η ευθεία της οποίας δεν περνάει από το κέντρο του.

ΠΟΙΑ ΘΑ ΕΙΝΑΙ Η ΜΟΡΦΗ ΤΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ;

«ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΗ» λένε οι μεν. «ΟΧΙ» λένε οι δε. «ΘΑ ΕΚΤΕΛΕΣΕΙ ΣΥΝΘΕΤΗ ΚΙΝΗΣΗ η οποία μπορεί να αναλυθεί σε μεταφορά και περιστροφή». Και ορισμένοι που δεν εκφράζονται. Τα  επιχειρήματα ανταλλάσσονται αλλά οι εικοσιπέντε δεν μπορούν να συμφωνήσουν.

 

ΜΟΣΧΑΤΟ,  Τρίτη 7 Ιουνίου 2005, βαθμολογικό κέντρο Μοσχάτου, εννιά η ώρα το πρωί,  είκοσι περίπου οι φυσικοί, όλοι καθηγητές Λυκείου και η κίνηση του δίσκου σημείο διαφωνίας και γι αυτούς. Δύο και εδώ οι όχθες. «ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΗ» επιμένουν οι μεν, «ΟΧΙ» απαντούν οι δε, είναι και μερικοί που δεν παίρνουν θέση και το σκέπτονται.

 

ΕΛΛΑΔΑ, Τετάρτη 8 Ιουνίου, μεσημεράκι, η εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ κυκλοφορεί με πρωτοσέλιδο «Υπερφυσική δυσκολία στις εξετάσεις», και  ο συνεργάτης φροντιστής δίνει τις λύσεις. Βλέπεις  στη χώρα «Ελλάδα» για τις λύσεις των θεμάτων αλλά και για τις εκτιμήσεις της ποιότητάς τους οι εφημερίδες εμπιστεύονται τους καθηγητές των φροντιστηρίων. 

Ο φυσικός λοιπόν φροντιστής αποφαίνεται: «Η κίνηση του δίσκου είναι ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΗ».

Την ίδια ώρα ο φροντιστής της ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑΣ με αρκούντως άκομψα ελληνικά – γιατί μπορεί να είναι δύσκολη η Φυσική αλλά είναι επίσης δύσκολη και η ελληνική γλώσσα- αποφαίνεται ότι: «Και στις δύο περιπτώσεις το σώμα ΟΛΙΣΘΑΙΝΕΙ χωρίς τριβή. Από τη σχέση F= ma ΑΠΟΚΤΟΥΝ ΙΔΙΑ ΣΤΑΘΕΡΗ ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ». Και καμία αναφορά σε κανένα ΚΕΝΤΡΟ ΜΑΖΑΣ.

Εδώ η ομολογία ότι  «και οι δύο δίσκοι εκτελούν ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ»   είναι λιγότερο γενναία αλλά σαφής. Διότι είναι προφανές ότι το «ΑΠΟΚΤΟΥΝ ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ» αναφέρεται στους δύο δίσκους και είναι γνωστό ότι «ένας δίσκος με επιτάχυνση» σημαίνει «ένας δίσκος που κινείται μεταφορικά»

 

Τι είναι τελικά η κίνηση του δίσκου; Είναι ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΗ ή ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΗ; Και εάν δεν είναι μεταφορική πώς είναι;

Πατήστε κλικ για τη συνέχεια