Ανδρέας Ιωάννου Κασσέτας

 

        Επιστημολογικά εμπόδια

Ο όρος επιστημολογικό εμπόδιο είναι όρος της Επιστημολογίας

 

Η οικοδόμηση της Επιστήμης είναι μια διαδρομή ασυνεχής. Χρειάζεται να «ΨΥΧΑΝΑΛΥΣΟΥΜΕ» το επιστημονικό πνεύμα. Και αυτό που θα κάνουμε δεν θα είναι βέβαια μία φροϋδική ψυχανάλυση. Αυτό που χρειάζεται να κάνουμε είναι να φωτίσουμε τις ΑΣΥΝΕΙΔΗΤΕΣ διεργασίες οι οποίες υπονομεύουν την οικοδόμηση της γνώσης.

Τα ΕΠΙΣΤΗΜΟΛΟΓΙΚΑ ΕΜΠΟΔΙΑ  - obstacles épistémologiques – είναι εσωτερικές αναπαραστάσεις που περιέχουν το προφανώς σωστό , οι  οποίες , σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί και να είναι χρήσιμες αλλά τελικώς μπλοκάρουν την διαδικασία οικοδόμησης της γνώσης

Χρειάζεται συνεπώς να επιδιώκουμε μία υπερπήδηση του εννοιολογικού εμποδίου και να επιδιώκουμε αυτό που ο Bachelard αποκαλεί επιστημολογική ρήξη rupture épistémologique

Πρέπει να έχουμε επίγνωση ότι τα εμπόδια αυτά είναι ενδογενή στην ίδια την επιστημονική σκέψη

Το «να ξέρεις» μπορεί να υπονομεύσει το «να μάθεις» διότι η γνώση είναι ένα φως που δημιουργεί πάντοτε τις δικές του σκιές

 

Le savoir peut bloquer le savoir puisque la connaissance " est une lumière qui projette toujours ses propres ombres ".

Επιστημολογικά εμπόδια υπήρξαν λόγου χάρη βεβαιότητες του παρελθόντος οι οποίες στη συνέχεια αποδείχθηκαν επιστημονικά μη αποδεκτές

 

Εννοιολογικά εμπόδια

 

Ο όρος εννοιολογικό εμπόδιο είναι όρος της Διδακτικής

 

Τα ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΙΚΑ   - obstacles conceptuels , conceptual obstacles -– είναι εσωτερικές αναπαραστάσεις αναφερόμενες σε συγκεκριμένες τυπικές έννοιες που περιέχουν το προφανώς σωστό.   οι  οποίες , υπονομεύουν την διαδικασία οικοδόμησης των  συγκεκριμένων τυπικών εννοιών.