Ο ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΟΣ      

http://users.sch.gr/mihanologos

e-mail: kontaxis@sch.gr

Τα μαθήματα


Αγορά Εργασίας 

 

Παιδαγωγικά Θέματα

 

Ευκαιρίες

Νέα από τα σχολεία

Εκδηλώσεις

Εργαστήρια

Χρήσιμες Συνδέσεις

 Η σημερινή σύγχρονη τεχνολογία σε 5 χρόνια θα είναι ξεπερασμένη 

Πρόσφατα πραγματοποιήθηκε  από την εταιρία FORD σεμινάριο ενημέρωσης για τις σύγχρονες τεχνολογίες στο αυτοκίνητο. Το σεμινάριο διοργανώθηκε με πρωτοβουλία του Σχ. Συμβούλου κ. Μ. Κακάρογλου για τους εκπαιδευτικούς της περιοχής ευθύνης του. Κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου υπήρξαν πολλές αφορμές για να προβληματισθούμε σχετικά με τον ρόλο μας ως εκπαιδευτικοί. Επίσης μετά το τέλος του σεμιναρίου έγινε εκτενής συζήτηση με τους εκπαιδευτές της Εταιρίας και καταγράφηκαν οι απόψεις τους.
Θα πρέπει βέβαια να σημειώσουμε ότι ο ρόλος της εκπαίδευσης είναι πολύ σοβαρότερος από το να ανταποκριθεί απλά στις ανάγκες της αγοράς. Ωστόσο θα πρέπει να τις λαμβάνει σοβαρά υπόψη της στο σχεδιασμό της.
Καθώς έχουμε ξεκινήσει την επεξεργασία οδηγιών σχετικά με τα μαθήματα της Β τάξης για τους Μηχανικούς Αυτοκινήτων, κρίνουμε σκόπιμο να παρουσιάσουμε σημαντικά θέματα που τέθηκαν ή ερωτήματα που προέκυψαν και να επιχειρήσουμε μια πρώτη προσέγγιση. Προφανώς, η συμβολή και άλλων συναδέλφων όχι μόνο είναι ευπρόσδεκτη αλλά και αναγκαία.  

Γενική τάση

 Η εξέλιξη της τεχνολογίας των οχημάτων είναι ραγδαία και θα εξακολουθήσει να αυξάνεται με ακόμη πιο γρήγορους ρυθμούς, ενσωματώνοντας τις τεχνολογίες της πληροφορικής. Υποστηρίζεται ότι τα επόμενα 5 χρόνια τα σημερινά σεμινάρια ενημέρωσης για τη σύγχρονη τεχνολογία αυτοκινήτων θα έχουν μικρότερη αξία από αυτήν που έχει σήμερα η ενημέρωση για τις πλατίνες.  

Συμπέρασμα για την εκπαίδευση

Η εκπαίδευση θα πρέπει να παρέχει βασικές τεχνολογικές γνώσεις και δεξιότητες ώστε οι αυριανοί τεχνικοί να είναι σε θέση να αντιληφθούν τις μελλοντικές εξελίξεις της τεχνολογίας μέσα από ταχύρυθμα σεμινάρια κατάρτισης. Το κυρίαρχο πρόβλημα είναι να οριστούν οι βασικές αυτές γνώσεις. Θα πρέπει να επισημανθεί ότι μιλάμε για τεχνολογικές γνώσεις και όχι απλά για επιστημονικές γνώσεις (πχ Φυσική, Χημεία Μαθηματικά). Αυτές οι γνώσεις θα πρέπει να στηρίζονται σε στέρεες βασικές επιστημονικές γνώσεις αλλά  σε εργαστηριακή – πειραματική εμπειρία και σε δεξιότητες ολοκληρωμένης προσέγγισης τεχνολογικών ζητημάτων (κριτική σκέψη, επικοινωνία και αναζήτηση γνώσης, συνεργασία και δυνατότητα συλλογικής εργασίας)

Μείωση των ανταλλακτικών

 Η τεχνολογία επιτρέπει τη βελτίωση των προδιαγραφών των μηχανισμών με αποτέλεσμα να περιορίζονται οι βλάβες. Ωστόσο αυτό δεν σημαίνει ότι περιορίζεται και το κόστος συντήρησης του αυτοκινήτου. Μειώνεται το εργατικό κόστος συντήρησης αλλά  ακριβαίνουν τα ανταλλακτικά. Επιπλέον, αυξάνεται το κόστος συντήρησης ανά βλάβη, καθώς μεγαλώνουν  οι ανάγκες εξοπλισμού των συνεργείων, άρα μεγαλώνει το πάγιο κεφάλαιο που απαιτείται για τη δημιουργία του και θα πρέπει να αποσβεστεί από τον πελάτη.

Καταργούνται τα επιμέρους εξαρτήματα και μηχανισμοί  και συγκροτούνται compact μέρη ανταλλακτικών.  Χαρακτηριστικό παράδειγμα οι σύγχρονες κρεμαγιέρες οι οποίες δεν υπάρχει καμία δυνατότητα αποσυναρμολόγησης και επισκευής τους, ή ακόμη η κατάργηση της μπιέλας ως ανταλλακτικού (αλλάζει με όλο το μπλοκ των κυλίνδρων.

 Η τάση σε όλες τις αυτοκινητοβιομηχανίες φαίνεται να είναι η δημιουργία οχημάτων τα οποία θα αποτελούνται όλο και περισσότερο από λιγότερα ανταλλακτικά με στόχο να περιοριστούν σε λίγα blocks. Αυτό προέρχεται από την ανάγκη για αύξηση των εσόδων από συντήρηση, περιορισμό του εργατικού κόστους συντήρησης  και περιορισμό του κόστους διαχείρισης και διακίνησης (logistics) ανταλλακτικών. 

Συμπέρασμα για την εκπαίδευση

Οι απαιτήσεις για τεχνίτες οχημάτων περιορίζονται αριθμητικά και αυξάνονται ποιοτικά.  Απαιτείται μεγαλύτερη τεχνογνωσία και κριτική αντίληψη, ώστε να είναι σε θέση να αντιμετωπίζουν με επάρκεια τις βλάβες πριν αλλάξουν κάποιο εξάρτημα (η γνωστή ελληνική ευκολία της χρήσης της μεθόδου …try and error).

 Αναζήτηση τεχνολογικών πληροφοριών, Ανάλυση και σύνθεση δεδομένων, Ανάγνωση σχεδίων, ευχέρεια στη χρήση Η/Υ και μετρήσεις, πειθαρχία και σημασία στη λεπτομέρεια αποτελούν κυρίαρχες δεξιότητες των μελλοντικών τεχνιτών.

 Σύγκλιση μηχανολογίας, ηλεκτρολογίας και ηλεκτρονικής

 Ο αυριανός τεχνίτης θα πρέπει να μπορεί να αντιμετωπίσει συγχρόνως τα ηλεκτρολογικά , τα ηλεκτρονικά και τα μηχανολογικά προβλήματα ενός κινητήρα.

Οι εξειδικεύσεις των τεχνιτών των εταιριών αυτοκινήτων που υπάρχουν στις μεγάλες αγορές του εξωτερικού δεν γίνονται στη βάση ηλεκτρολογίας – μηχανολογίας αλλά στη βάση του μέρους του κινητήρα. Πχ Τεχνίτης κιβωτίου ταχυτήτων. Ο συγκεκριμένος εξειδικευμένος τεχνίτης είναι υποχρεωμένος να αντιμετωπίζει και τα μηχανολογικά και τα ηλεκτρολογικά / ηλεκτρονικά αντικείμενα .

Επιπλέον, η εκτενής χρήση ηλεκτρολογικών / ηλεκτρονικών τεχνολογιών απαιτεί μεγάλη ακρίβεια  χειρισμών και  πειθαρχημένη εργασία βάση οδηγιών καθώς μια μικρή αστοχία μπορεί να οδηγήσει όχι μόνο σε βλάβες αλλά και σε ατυχήματα. Πχ να αλλάζεις τη ρύθμιση του τιμονιού χωρίς να λαμβάνεις υπόψη σου το ADS.  

Επίσης είναι χαρακτηριστικό ότι η εκπαίδευση των τεχνιτών των συνεργείων από τις αντιπροσωπείες δεν λαμβάνει υπόψη της καθόλου αν είναι ηλεκτρολόγοι ή μηχανολόγοι αλλά παρακολουθούν ενιαία προγράμματα.  

 Συμπέρασμα για την εκπαίδευση

 Οι ηλεκτρολογικές και ηλεκτρονικές γνώσεις των μηχανολόγων θα πρέπει να  βελτιωθούν. Επίσης θα πρέπει να εξεταστεί το θέμα της ενιαίας ειδικότητας Μηχανικών Αυτοκινήτων και Ηλεκτρολόγων Αυτοκινήτων.

 Τα σύγχρονα διαγνωστικά συστήματα δεν είναι τυφλοσούρτης

 Όπως τονίστηκε στο σεμινάριο και φάνηκε επίσης στην πράξη κατά τη διάρκεια του εργαστηρίου, τα σύγχρονα συστήματα διάγνωσης είναι αναγκαία αλλά όχι ικανά για τη συντήρηση των οχημάτων. Η περιορισμένη δυνατότητα επεξεργασίας δεδομένων που έχουν σε καμιά περίπτωση δεν μπορεί να συγκριθεί με τις δυνατότητες του ανθρώπινου μυαλού. Για αυτό το λόγο απαιτείται από τον χειριστή τους βαθιά γνώση των τεχνολογιών του αυτοκινήτου ώστε να είναι σε θέση να αξιολογήσει και να συνδυάσει τις ενδείξεις τους με άλλες ενδείξεις. 

 Συμπέρασμα για την εκπαίδευση

 Οι μαθητές δεν θα πρέπει κυρίως να μαθαίνουν πώς να διορθώνουν καθώς αυτό ποικίλει από αυτοκίνητο σε αυτοκίνητο και αλλάζει με το χρόνο. Το κυριότερο που πρέπει να μάθουν είναι να μπορούν να κατανοήσουν πως δουλεύει ο κάθε μηχανισμός και ποιος ο ρόλος του.

Αθανάσιος Κονταξής
Σχολικός Σύμβουλος
ΠΕ 12 Μηχανολόγος Μηχανικός