επιστροφή

ΠΙΛΟΤΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ

Διαβάζουμε στό περιοδικό "ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΓΩΓΗ" :

Συγκρίθηκαν 50 φυσιολογικά παιδιά, τά οποία συγκροτούσαν δύο ομάδες (25 μαθήτριες καί μαθητές εκάστη, τών τριών πρώτων τάξεων τού δημοτικού), οι οποίες παρουσίαζαν ανάλογα (δημογραφικά, οικογενειακά, μορφωτικά, κοινωνικά καί σέ εξωσχολικές δραστηριότητες) χαρακτηριστικά, πλήν όμως διέφεραν μεταξύ τους ως πρός τήν επί πλέον εκμάθησι τών Αρχαίων Ελληνικών καί τής ιστορικής ορθογραφίας.

Συγκεκριμένα η ομάδα τών "Αρχαίων" παρακολουθούσε επί πλέον γιά ένα δίωρο τήν εβδομάδα μαθήματα Αρχαίων Ελληνικών στήν ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΓΩΓΗ. Τά παιδιά καί τών δύο ομάδων αξιολογήθηκαν από έμπειρους ψυχολόγους στήν αρχή τής σχολικής χρονιάς καί πρίν από τήν έναρξι γιά πρώτη φορά τής εκμαθήσεως τών Αρχαίων Ελληνικών γιά τήν πειραματική ομάδα, μέσω δύο εγκύρων  καί σταθμισμένων στόν Ελληνικό πληθυσμό δοκιμασιών, τό "WISC-II" καί τό "Αθηνά Τέστ". Τά παιδιά καί τών δύο ομάδων επαναξιολογήθηκαν, μέ τίς ίδιες δοκιμασίες, ένα χρόνο μετά, κατά τήν ίδια χρονική περίοδο. Οι επιδόσεις τους στίς δοκιμασίες μελετήθηκαν μέ τήν χρήσι στατιστικών μεθόδων (Τ-test, Paired T-test καθώς καί μή παραμετρικών tests).

Οι αξιολογήσεις πραγματοποιήθηκαν από 15 έμπειρους κλινικούς Ψυχολόγους όλοι απόφοιτοι ή σπουδαστές τού Ινστιτούτου Διαγνωστικής Ψυχολογίας τού Ανοικτού Ψυχοθεραπευτικού Κέντρου (Α.Ψ.Κ.), οι οποίοι ήταν πλήρως εκπαιδευμένοι στήν χορήγησι καί ανάλυσι τών αποτελεσμάτων τών δοκιμασιών, πού χρησιμοποιήθηκαν στήν έρευνα. Συνολικά δαπανήθηκαν 450 ώρες γιά τήν χορήγησι τών Δοκιμασιών.

Τά αποτελέσματα ήταν τέτοια πού οδήγησαν στά παρακάτω συμπεράσματα:

bullet Στό δείγμα τής έρευνας φάνηκε ότι η εκμάθησις τής ιστορικής ορθογραφίας επιδρά θετικά στίς οπτικοαντιληπτικές ικανότητες καί λειτουργίες τών παιδιών, έως 6-9 ετών, καί τίς αναπτύσσει μέ επιταχυνόμενο ρυθμό.
bullet Τό αποτέλεσμα αυτό συνδέεται μέ τόν τύπο τού ερεθίσματος (περισσότερα οπτικά σημεία: τόνοι, πνεύματα). Τό υποκείμενο εξασκείται σ' ένα περισσότερο σύνθετο οπτικό ερέθισμα, τό οποίο απαιτεί εστίαση τής προσοχής γιά νά τό αναπαραγάγη.
bullet Έτσι φαίνεται πώς ωριμάζουν ταχύτερα : α. Οι οπτικές λειτουργίες (οφθαλμικές κινήσεις, διοφθαλμικός συντονισμός)  β. οι αντιληπτικές λειτουργίες (διάκρισις σχημάτων, μνημονική συγκράτησις).
bullet Είναι γνωστό ότι η εκμάθησις τής γραφής καί αναγνώσεως καί κατά συνέπεια η περαιτέρω θετική σχολική  επίδοσις συνδέεται μέ τήν ωρίμανσι τών οπτικοαντιληπτικών ικανοτήτων καί λειτουργιών. Η ωρίμανσις αυτή επιτελείται μέ συστηματική εξάσκησι.
bullet Συνεπώς, η εκμάθησις τής ιστορικής ορθογραφίας στίς τρείς πρώτες τάξεις τού Δημοτικού, παρέχει ενδείξεις ότι θά μπορούσε νά προφυλάξη  τόν μαθητή από τήν εμφάνιση ωρισμένων μορφών δυσκολιών μαθησιακού τύπου.

Προφανώς τό θέμα αυτό απαιτεί περαιτέρω διερεύνησι.

Η έρευνα συνεχίζεται ... (Περισσότερες λεπτομέρειες στό περιοδικό ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΓΩΓΗ - ΤΕΥΧΟΣ ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2004)

επιστροφή