ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΤΑΜΟΣ ΠΕ14.01 : Καλώς ήλθατε στις ιστοσελίδες μου στο σχολικό δίκτυο!!!

Αρχική  Σελίδα

Το σχολείο μου

 

Ιστοσελίδα,   Blog     Εργαστήρια 

Το Blog  μου

 

Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση - Ιατρική

Εκπαιδευτικό υλικό

 

Μαθήματα Τομέα Υγείας-Πρόνοιας          Σ.Ε.Π.                Εργασίες μαθητών

Εκπαίδευση ενηλίκων στις Τ.Π.Ε.

 

Ε2 - Επαγγελματικό Λογισμικό στην Τ.Ε.Ε.

Εκπαιδευτικά άρθρα - Μελέτες

 

Παιδαγωγικά  Διδακτική   Συμβουλευτική -  Προσανατολισμός

Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε.

ΙΑΤΡΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ

 

 Η Νέα Γρίπη

 Άρθρα και απόψεις

 

 Παιδεία

 

 Προβληματισμοί

Χρήσιμες συνδέσεις

Γνωριμία

Επικοινωνία

 

 

 

ΧΡΗΣΙΜΑ ΑΡΧΕΙΑ ΓΙΑ ΤΗ "ΝΕΑ ΓΡΙΠΗ" ΑΠΟ ΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΕΛΕΓΧΟΥ ΚΑΙ ΠΡΟΛΗΨΗΣ ΝΟΣΗΜΑΤΩΝ (ΚΕ.ΕΛ.Π.ΝΟ.), ΤΟ ΥΠ.Ε.Π.Θ., ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΓΕΙΑΣ, ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΕΣ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥΣ ΦΟΡΕΙΣ

---------------------------

ΟΙ ΟΔΗΓΙΕΣ ΠΡΟΛΗΨΗΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ ΤΗΣ ΓΡΙΠΗΣ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΜΕ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΑΣ

 

bullet

Ενέργειες της Επιτροπής πρόληψης της γρίπης

bullet

Αφίσες για τους τοίχους αιθουσών, προάυλιου κ.λπ. Οδηγίες προς μαθητές. Πλύσιμο χεριών κ.ά. εικόνες.

bullet

Οδηγίες προς τους ΜΑΘΗΤΕΣ και ΓΟΝΕΙΣ

bullet

Οδηγίες προς ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ

bullet

Οδηγίες προς το προσωπικό του ΚΥΛΙΚΕΙΟΥ

bullet

Οδηγίες προς το προσωπικό ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΑΣ

 

ΑΛΛΑ ΧΡΗΣΙΜΑ ΑΡΧΕΙΑ

 

  1. ΓΡΙΠΗ ΚΑΙ ΚΑΠΝΙΣΜΑ: ΔΥΟ ΚΑΛΟΙ ΦΙΛΟΙ !! Γ.Στάμος

  2. Αφίσα για τα μέτρα προστασίας από τη γρίπη κατά το βήχα και φτάρνισμα.

  3. Αφίσα για τα μέτρα προστασίας ταξιδιωτών.

  4. Οδηγίες για τη φροντίδα ασθενών στο σπίτι και την πρόληψη μετάδοσης στους συγκατοίκους.

  5. Διάφορες πληροφορίες για τη γρίπη, την πρόληψη και τη θεραπεία της.

  6. ΕΘΝΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΠΑΝΔΗΜΙΑΣ ΓΡΙΠΗΣ

                I. ΤΕΥΧΟΣ ΜΑΪΟΣ 2009

                II. ΤΕΥΧΟΣ ΙΟΥΝΙΟΣ - ΙΟΥΛΙΟΣ 2009

                ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΑ Α & Β

 

 

ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΛΗΨΗ ΤΗΣ ΓΡΙΠΗΣ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ με βάση την εγκύκλιο του ΥΠΕΠΘ

 

Η «ΝΕΑ ΓΡΙΠΗ» από τον ιό Α(Η1Ν1)v

Τρόποι μετάδοσης του ιού

Μεταδοτικότητα του ιού

Κλινική συμπτωματολογία  της γρίπης 

Ενέργειες Διευθυντών των σχολικών μονάδων

Συντονιστική ομάδα πρόληψης – αντιμετώπισης γρίπης

Οδηγίες σύνταξης διαδικασιών για την πρόληψη & αντιμετώπιση της γρίπης

Ενέργειες συντονιστικής ομάδας

Ενέργειες σε περίπτωση εκδήλωσης συμπτωμάτων γρίπης από παιδί ή από εργαζόμενο στην εκπαιδευτική μονάδα

Προληπτικά μέτρα κατά της διασποράς της Νέας Γρίπης στις Εκπαιδευτικές Μονάδες

Οδηγίες χρήσης μέσων ατομικής προστασίας 

Υλικό που πρέπει να διαθέτουν οι εκπαιδευτικές μονάδες  

Τεχνικές προδιαγραφές υλικού

 

Η νέα γρίπη είναι μια ασθένεια του αναπνευστικού που δημιουργήθηκε από στέλεχος του ιού της γρίπης τύπου Α, γνωστού και ως. Είναι το ίδιο στέλεχος που εντοπίζεται στα εποχικά ξεσπάσματα της γρίπης, όμως περιέχει γενετικό υλικό που συναντάται σε πουλιά, ανθρώπους και χοίρους. Παρ΄ όλα αυτά πρόκειται πλέον για έναν εξ ολοκλήρου ανθρώπινο ιό.

Η πανδημία από το νέο ιό γρίπης Α(Η1Ν1)v παρουσιάζεται, το τελευταίο διάστημα, σχεδόν στο σύνολο των χωρών της ανθρωπότητας.

Με τον όρο “πανδημία γρίπης” χαρακτηρίζεται μία επιδημία με παγκόσμια εξάπλωση που προκαλείται από ένα νέο ιό της γρίπης και προσβάλλει ένα μεγάλο ποσοστό του πληθυσμού που δεν έχει ανοσία στον ιό. Κατά τον εικοστό αιώνα, υπήρξαν 3 πανδημίες: η ισπανική γρίπη το 1918, η ασιατική γρίπη το 1957 και η γρίπη του Hong Kong το 1968.

Στη χώρα μας αναμένεται τα κρούσματα πιθανόν να αυξηθούν κατά τη διάρκεια του χειμώνα που υπάρχει η εποχική γρίπη και ταυτόχρονα ο συγχρωτισμός σε κλειστούς χώρους είναι αυξημένος.

Στο πλαίσιο αυτό, τα σχολεία αποτελούν έναν χώρο ιδιαίτερης προσοχής για την εξέλιξη της επιδημίας της γρίπης στην κοινότητα γιατί είναι γνωστό ότι τα παιδιά συμμετέχουν σημαντικά στη μετάδοση της νόσου τόσο λόγω της φυσιολογίας τους όσο και λόγω της κοινωνικής τους συμπεριφοράς (περισσότερος συγχρωτισμός και στενή επαφή μεταξύ τους λόγω παιχνιδιών).

Ο νέος ιός γρίπης A(H1N1)v μεταδίδεται με τους ίδιους τρόπους που μεταδίδεται και η εποχική γρίπη:

·      μέσω σταγονιδίων από ασθενή που βήχει ή φτερνίζεται ή μιλάει, αλλά και

·      έμμεσα με την επαφή με μολυσμένα χέρια ή άψυχα αντικείμενα, όταν τα μολυσμένα σταγονίδια που προέρχονται από ασθενή εγκαθίστανται στα χέρια του ή σε άλλες επιφάνειες και μέσω αυτών υπάρχει δευτερογενής μετάδοση σε ανθρώπους που έρχονται σε επαφή με αυτές. Οι άνθρωποι που έρχονται σε επαφή μολύνονται γιατί με τα χέριά τους αγγίζουν το στόμα, την μύτη ή τα μάτιά τους.

Η περίοδος μεταδοτικότητας της γρίπης από το νέο ιό Α(Η1Ν1)v, σύμφωνα με τα υπάρχοντα μέχρι στιγμής δεδομένα, είναι από μια ημέρα πριν έως και επτά ημέρες μετά την εκδήλωση των συμπτωμάτων. Προσοχή: Σημειώνεται ότι η περίοδος μεταδοτικότητας μπορεί να είναι πιο παρατεταμένη στα παιδιά και ανοσοκατασταλμένα άτομα.

Η κλινική συμπτωματολογία της γρίπης περιλαμβάνει ένα ή περισσότερα συμπτώματα από τα ακόλουθα:

 

Πυρετό (με ή χωρίς ρίγος)  

Συνάχι (καταρροή, φτάρνισμα)

Βήχα  

Πονοκέφαλο

Πονόλαιμο

Πόνος στους μύες και αρθρώσεις,

Αίσθημα κόπωσης  

Διάρροια και εμέτους σε ορισμένες περιπτώσεις (μικρότερα συνήθως παιδιά)

 

Έγκυες, νήπια και βρέφη, ηλικιωμένοι, άτομα με χρόνια προβλήματα υγείας (με πνευμονοπάθειες, ασθένειες στο ήπαρ, καρδιολογικά ή νευρολογικά προβλήματα, με αδύναμο ανοσοποιητικό σύστημα, διαβητικοί κ.ά,) είναι σε μεγαλύτερο κίνδυνο να εμφανίσουν επιπλοκές.

Οι γονείς θα πρέπει να ενημερώνουν με βεβαίωση ιατρού - παιδιάτρου για ειδικά προβλήματα υγείας των παιδιών τους και την συνιστώμενη ειδική αντιμετώπιση που ενδεχομένως χρειάζεται να εφαρμόζεται, έτσι ώστε να δίδεται η επιπλέον δέουσα προσοχή. Παιδιά με ειδικά προβλήματα η ιστορικό νόσησης από σοβαρά και χρόνια νοσήματα, χρήζουν ιδιαίτερης αντιμετώπισης αν νοσήσουν από γρίπη, και για τον λόγο αυτό η διεύθυνση του σχολείου δικαιούται να ζητεί πληροφορίες από την οικογένεια, πού πάντα όμως είναι εμπιστευτικού χαρακτήρα και εννοείται ότι προστατεύονται από το ιατρικό απόρρητο.

Τονίζεται ότι τα παιδιά και οι εργαζόμενοι των σχολείων  που παρουσιάζουν ορισμένα από τα προαναφερόμενα συμπτώματα δεν πρέπει να προσέρχονται στο σχολείο. Κρίνεται σκόπιμη η αναζήτηση ιατρικής συνδρομής, στο δίκτυο Α΄βάθμιας Φροντίδας Υγείας, (π.χ. Παιδίατρος – Οικογενειακός γιατρός – Ιατρός Ασφαλιστικού Ταμείου κ.α) καθώς και η παραμονή των ασθενών στο σπίτι. Η κατ’ οίκον παραμονή είναι υποχρεωτική για όσες μέρες  συστήσει ο γιατρός (οπωσδήποτε όταν υπάρχουν συμπτώματα και όσο διαρκεί ο πυρετός και επιπλέον ακόμα ένα 24ωρο μετά την υποχώρησή του, χωρίς τη χρήση αντιπυρετικών φαρμάκων, συνήθως 7 μέρες από έναρξη συμπτωμάτων, ίσως απαιτηθεί μεγαλύτερο διάστημα για μικρότερα παιδιά κάτω των 12 ετών όπου οι προφυλάξεις πρέπει να λαμβάνονται για 14-21 ημέρες μετά την έναρξη των συμπτωμάτων)

 

Είναι αυτονόητο ότι πρέπει να αποφεύγονται στενές επαφές με άτομα που έχουν ασθενήσει. Εάν αρρωστήσει κάποιος ή ακόμη και αν έχει υποψία ότι έχει αρρωστήσει, πρέπει να κρατάει απόσταση από τους άλλους για να μην τους μεταδώσει τη νόσο.

 

Εκστρατεία ενημέρωσης μαθητών και εκπαιδευτικών για τον ιό Η1Ν1ΚΑΘΕ ΕΜΠΛΕΚΟΜΕΝΟΣ με οποιονδήποτε τρόπο στην εκπαιδευτική διαδικασία (εκπαιδευτικοί, μαθητές, γονείς, σύλλογοι γονέων, διευθυντές σχολικών μονάδων ή περιφερειακών διευθύνσεων, συνδικαλιστικές οργανώσεις, ιδιοκτήτες και διδάσκοντες φροντιστηρίων) να έχει πλήρη αντίληψη των προληπτικών μέτρων, αλλά και των μέτρων αντιμετώπισης

Οι εκπαιδευτικοί οφείλουν να συμβουλεύουν τους γονείς και τα άτομα που ασχολούνται με τη φύλαξη παιδιών στο σπίτι να ελέγχουν καθημερινά τα παιδιά για την εμφάνιση συμπτωμάτων γρίπης κάθε πρωί, πριν τα στείλουν στο σχολείο και εάν εμφανίζουν συμπτώματα να μην τα στέλνουν.

 

ΤΟ ΚΑΠΝΙΣΜΑ απαγορεύεται σε όλους τους χώρους του σχολείου καθώς (ακόμα και το παθητικό κάπνισμα) κάνει πιο ευαίσθητο το αναπνευστικό σύστημα και η διασπορά του καπνού διευκολύνει τη διασπορά των σωματιδίων και σταγονιδίων με ιό της γρίπης.

 

 

·        συγκαλούν το Σύλλογο Διδασκόντων και αποφασίζουν από κοινού για τα επιμέρους μέτρα και τις ενέργειες που απαιτούνται για την καλύτερη εφαρμογή των οδηγιών της συγκεκριμένης εγκυκλίου στο πλαίσιο της σχολικής τους μονάδας.

·        φροντίζουν και αναρτούν σε εμφανή σημεία του σχολείου συγκεκριμένες οδηγίες για τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας. Ιδιαίτερα οι οδηγίες που αφορούν τους μαθητές αναρτώνται και σε κάθε αίθουσα διδασκαλίας.  

·        συνεργάζονται με τις σχολικές επιτροπές, των οποίων είναι μέλη,            και φροντίζουν από κοινού για την αγορά του υλικού που πρέπει να διαθέτει η σχολική μονάδα. Η προμήθεια των υλικών να είναι ανάλογη του μαθητικού και εκπαιδευτικού δυναμικού της σχολικής μονάδας. 

·        μεριμνούν, σε συνεργασία με τις σχολικές επιτροπές και τις Νομαρχίες, για την απολύμανση των διδακτηρίων.

·        ενημερώνουν αναλυτικά το Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του σχολείου τους για τα μέτρα και τις οδηγίες της παραπάνω εγκυκλίου, καθώς και τον τρόπο εφαρμογής τους στο πλαίσιο της σχολικής μονάδας τους.

·        φροντίζουν, σε συνεργασία με το Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου  Γονέων και Κηδεμόνων, να ενημερωθούν όλοι οι γονείς και κηδεμόνες των μαθητών του σχολείου για τα μέτρα και τις οδηγίες που πρέπει να τηρούνται και να εφαρμόζονται από όλα τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας, σχετικά με τον ιό της γρίπης.

·        φροντίζουν ώστε κατά την πρώτη εβδομάδα από την έναρξη των μαθημάτων να αφιερωθεί επαρκής χρόνος για τη λεπτομερή ενημέρωση των μαθητών σχετικά με τον ιό της γρίπης και γενικότερα θέματα υγιεινής.

 

 

 

 

1. Ορισμός ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΗΣ ΟΜΑΔΑΣ για την εφαρμογή των διατάξεων αυτής της εγκυκλίου:

Σε κάθε Εκπαιδευτική Μονάδα  πρέπει να ορισθεί ομάδα με έναν υπεύθυνο «Συντονιστή γρίπης» για την εφαρμογή και την τήρηση των διατάξεων αυτής της εγκυκλίου.   Η ομάδα είναι τουλάχιστον τριμελής με  επικεφαλής τον θεσμικά υπεύθυνο Διευθυντή της Εκπαιδευτικής Μονάδας και για τα Νηπιαγωγεία τον Προϊστάμενο. Στην ομάδα συμμετέχουν ο Υποδιευθυντής  ή  Αναπληρωτής Δ/ντής ή οι αρχαιότεροι εκπαιδευτικοί . Από το ρόλο αυτό πρέπει να αποκλείονται, γυναίκες σε κατάσταση εγκυμοσύνης και άτομα με χρόνιο νόσημα που τους κατατάσσει σε ομάδα υψηλού κινδύνου. Η παραπάνω ομάδα οφείλει  να οργανώνει τις «Διαδικασίες Πρόληψης και Αντιμετώπισης   της    γρίπης»   στη    συγκεκριμένη εκπαιδευτική μονάδα, με βάση τις  γενικές οδηγίες της παρούσας εγκυκλίου, λαμβάνοντας υπόψη και τις ιδιαιτερότητες του χώρου.

 

ΟΔΗΓΙΕΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΛΗΨΗ & ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΗΣ ΓΡΙΠΗΣ

ΓΡΑΠΤΗ ΑΝΑΦΟΡΑ ΕΝΕΡΓΕΙΩΝ ΚΑΙ ΑΝΑΘΕΣΕΙΣ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΩΝ

 

Κάθε εκπαιδευτικό ίδρυμα πρέπει να τηρεί γραπτώς α) Διαδικασία πρόληψης  της διασποράς της  γρίπης Α(Η1Ν1), και β) Διαδικασία αντιμετώπισης ασθενών  με εκδηλώσεις αυτής.

Ειδικότερα, για τον καθορισμό υπευθύνων θα πρέπει να προβλέπονται πάντα αντικαταστάτες.

 

α) Στη «Διαδικασία πρόληψης της διασποράς της  γρίπης Α(Η1Ν1)» πρέπει να περιλαμβάνονται τα εξής:

 

·        Καθορισμός χώρου παραμονής ασθενών.

·        Πως ακριβώς θα οργανωθεί η επίβλεψη του πλυσίματος των χεριών στις βρύσες, καθώς και η εποπτεία σωστής χρήσης του αντισηπτικού χεριών.

·        Πως ακριβώς θα οργανωθεί ο καλός αερισμός όλων των  χώρων (πόσο συχνά, με την ευθύνη ποιου ατόμου για κάθε αίθουσα).

·        Πως θα γίνεται ο καθαρισμός των επιφανειών με τις οποίες υπάρχει συχνή επαφή χεριών, π.χ. πόμολα (ποια ακριβώς σημεία θα καθαρίζονται, με τι συχνότητα, με ποια σειρά, από ποιο άτομο κλπ.). Προτείνεται ο καθαρισμός στα πόμολα και στην κουπαστή της σκάλας μετά από κάθε διάλειμμα.

·        Ποιο ή ποια άτομα θα είναι υπεύθυνα για την καταγραφή των απουσιών κάθε ημέρα και με ποια ακριβώς διαδικασία θα γίνεται αυτό.

·        Πώς και από ποιον θα ελέγχεται η επάρκεια του υλικού καθαρισμού και του υλικού φροντίδας των ασθενών, και ποια ακριβώς είναι η διαδικασία με την οποία θα γίνεται έγκαιρα η παραγγελία νέου υλικού, όταν αυτό κοντεύει να εξαντληθεί.

·        Πώς θα γίνεται η καλή ενημέρωση των εμπλεκόμενων ατόμων στις διαδικασίες πρόληψης και αντιμετώπισης της γρίπης Α(Η1Ν1).

 

β) Στη «Διαδικασία αντιμετώπισης ασθενών  με εκδηλώσεις γρίπης στο σχολείο» πρέπει να περιλαμβάνονται τα εξής:

 

·        Σε ποιο ή ποια άτομα θα απευθυνθούν όσοι από τους μαθητές ή το προσωπικό αισθανθούν ότι δεν είναι καλά ή θα εμφανίσουν συμπτώματα γρίπης.

·        Ποιο ή ποια άτομα θα συμμετέχουν στη Συντονιστική Ομάδα.

·        Ποιο ή ποια άτομα θα αναλάβουν την ευθύνη του καθαρισμού του προκαθορισμένου χώρου παραμονής ασθενών, μετά την αποχώρηση αυτών..

 

 

 

Στα  καθήκοντα του Συντονιστή της ομάδας κάθε εκπαιδευτικής μονάδας περιλαμβάνεται η μέριμνα για :

 

1.      Την  παροχή φροντίδας σε όσους ασθενήσουν κατά τη διάρκεια της παραμονής τους στην εκπαιδευτική μονάδα, στον χώρο που έχει προκαθοριστεί για το σκοπό αυτό. Εξαιρούνται οι αίθουσες που  χρησιμοποιούνται για διδακτικούς σκοπούς. 

2.      Την  καταγραφή των απουσιών λόγω γρίπης των παιδιών και του προσωπικού του σχολείου. Η καταγραφή αυτή πρέπει να γίνεται με τρόπο απλό και ταυτόχρονα ακριβή όπου θα αναφέρονται ο αριθμός των παιδιών που απουσίασαν ολόκληρη την ημέρα, κατά τάξη, ανεξαρτήτως τμημάτων καθώς και ο αριθμός του προσωπικού . Τα στοιχεία αυτά  θα συγκεντρώνει και αξιολογεί το ΥΠΕΠΘ και θα είναι στη διάθεση του ΕΚΕΠΥ, του ΚΕΕΛΠΝΟ και  της Γενικής Διεύθυνσης Δημόσιας Υγείας  / Διεύθυνση Δημόσιας Υγιεινής του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης.

3.      Την εξασφάλιση άμεσης και απρόσκοπτης επικοινωνίας με τις ακόλουθες Υπηρεσίες:

·      Τις αρμόδιες Υπηρεσίες του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας & Θρησκευμάτων για την επίλυση θεμάτων οργάνωσης και λειτουργίας των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων.

·      Τις Τοπικές Αρχές Δημόσιας Υγείας (Δ/νσεις Δημόσιας Υγείας της οικείας Νομαρχίας).

·      Τις Υπηρεσίες του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (Γενική Διεύθυνση Δημόσιας Υγείας  / Διεύθυνση Δημόσιας Υγιεινής, ΕΚΕΠΥ και   ΚΕ.ΕΛ.Π.ΝΟ).

·       Επισημαίνεται ότι, για την ενημέρωση σχετικά με τη γρίπη Α(Η1Ν1)  τα τηλέφωνα επικοινωνίας είναι τα εξής: 1135 ή 210-5222339 ή 210-5212054. 

4.      Την εξασφάλιση επικαιροποιημένης λίστας με τα ονόματα, τα τηλέφωνα, τις διευθύνσεις των γονέων όλων των παιδιών και των εργαζομένων στις σχολικές μονάδες.

5.  Την εποπτεία του προσωπικού καθαριότητας και της εκπαίδευσής του σύμφωνα με  το περιεχόμενο της παρούσας εγκυκλίου  και τα παραρτήματα αυτής, και

6. Τη δραστηριοποίηση των Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων, όπου υπάρχουν, για τη εθελοντική αλληλοϋποστήριξη, έτσι ώστε να διευκολυνθούν οι εργαζόμενοι γονείς των ασθενών παιδιών που πρέπει να παραμείνουν, ένα χρονικό διάστημα, κατ’ οίκον υπό την επίβλεψη ενηλίκου.

 

·        Εφιστάται η προσοχή κάθε εκπαιδευτικού για την τήρηση των σχετικών οδηγιών που αναφέρονται στην εγκύκλιο, ο οποίος κάνει συστάσεις και ενημερώνει σχετικά την συντονιστική ομάδα.

 

2. Περιγραφή δράσεων με μέριμνα και εποπτεία της ΟΜΑΔΑΣ ΓΡΙΠΗΣ

1.      Οργάνωση προγράμματος ενημέρωσης των εκπαιδευτικών, των μαθητών και των γονέων για τις διαδικασίες που έχει ορίσει η συγκεκριμένη εκπαιδευτική μονάδα για τη πρόληψη  και αντιμετώπιση της γρίπης Α(Η1Ν1) . Επιπλέον, προτείνεται ο σχεδιασμός προγράμματος αγωγής υγείας με θέμα τη νέα γρίπη Α/Η1Ν1, απευθυνόμενο σε εκπαιδευτικούς , μαθητές  και γονείς, υπό την επίβλεψη των Υπευθύνων Αγωγής Υγείας Α΄βάθμιας και Β΄βάθμιας εκπαίδευσης  και σε συνεργασία με τις αρμόδιες Υπηρεσίες του ΥΥΚΑ και τις Δ/νσεις Δημόσιας Υγείας των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων.

2.      Έλεγχος του συστήματος ύδρευσης και αποχέτευσης  έτσι ώστε να αποκατασταθούν άμεσα τυχόν βλάβες πριν την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς.

3.      Μέριμνα ώστε οι νιπτήρες  στις τουαλέτες και στο προαύλιο  να διαθέτουν πάντα φιάλη με υγρό σαπούνι  και χάρτινες πετσέτες μιας χρήσης, οι οποίες πρέπει να απορρίπτονται  σε κάδους που θα είναι δίπλα στους νιπτήρες.

4.      Μέριμνα ώστε όλοι οι κάδοι απορριμμάτων  να διαθέτουν ποδοκίνητο καπάκι και να περιέχουν πλαστική σακούλα μιας χρήσης.

5.      Τοποθέτηση των θρανίων και των καθισμάτων στις  αίθουσες διδασκαλίας, όσο αυτό είναι εφικτό,  να γίνεται με τέτοιο τρόπο που κάθε παιδί να τηρεί τη μεγαλύτερη δυνατή απόσταση από τα παρακείμενά του.

6.      Ορισμός χώρου όπου θα παραμείνει το παιδί που εμφανίζει  συμπτώματα γρίπης μέχρι να το παραλάβουν οι γονείς τους(εξαιρούνται οι σχολικές αίθουσες που χρησιμοποιούνται για διδακτικούς σκοπούς).

7.      Εφοδιασμός κάθε εκπαιδευτικής μονάδας με επαρκή ποσότητα υλικού απαραίτητου για την πρόληψη διασποράς της νέας γρίπης, όπως αυτό περιγράφεται στο Παράρτημα Β.

8.      Περιορισμός λοιπών εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων που προϋποθέτουν παραμονή σε κλειστούς χώρους. Στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, καλό είνα να αποφεύγεται ο συνωστισμός των μαθητών σε μουσεία, θέατρα και άλλους κλειστούς χώρους.

9.      Επιμελής και συχνός καθαρισμός των αντικειμένων κοινής χρήσης (πχ.μπάλες, σκυτάλες κ.α.).

10.   Καθημερινός καθαρισμός με το διάλυμα που προαναφέραμε (χλωρίνη 10% σε νερό) όλων των αντικειμένων και επιφανειών με κοινόχρηστο χαρακτήρα που έρχονται σε επαφή με παιδιά και τούς δασκάλους και καθηγητές (λεκάνες τουαλέτας, νιπτήρες και μπαταρίες, χερούλια από πόρτες, κ.λ.) από το προσωπικό καθαρισμού κάθε σχολείου.

11.   Διασπορά των μαθητών κατά τον προαυλισμό τους,  όσο το δυνατό μεγαλύτερη.

12.   Ειδικά για τις εκπαιδευτικές μονάδες που διαθέτουν  λεωφορεία μεταφοράς, πρέπει να υπάρχει μέριμνα για τον επαρκή αερισμό των οχημάτων.

 

 

1.  Παιδιά και εργαζόμενοι που εμφανίζουν τα προαναφερόμενα συμπτώματα γρίπης κατά τη διάρκεια παραμονής τους στην εκπαιδευτική μονάδα θα πρέπει να φορέσουν απλή χειρουργική μάσκα (που να την στερεώνουν καλά στα αυτιά έτσι ώστε να καλύπτει τη μύτη και το στόμα) και να οδηγηθούν στον προκαθορισμένο χώρο παραμονής (εκτός αιθουσών διδασκαλίας). Το προσωπικό που θα εισέρχεται στο χώρο αυτό θα φοράει μάσκα και θα τηρεί απόσταση από τους ασθενείς μεγαλύτερη του ενός μέτρου. Οι γονείς ή οι κηδεμόνες των ασθενών παιδιών θα πρέπει να ειδοποιούνται αμέσως, με σκοπό την απομάκρυνση αυτών από το σχολείο. Ο προκαθορισμένος χώρος παραμονής, πρέπει να καθαρίζεται και να απολυμαίνεται  μετά την αποχώρηση των ασθενών από προσωπικό που θα χρησιμοποιεί μέσα ατομικής προστασίας. Κοινά καθαριστικά, δηλ. υγρό σαπούνι και νερό αρκούν για τον καθαρισμό, ενώ εάν υπάρξουν εμέσματα, ούρα ή άλλες εκκρίσεις θα πρέπει τον καθαρισμό να ακολουθήσει απολύμανση  για την οποία θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί διάλυμα χλωρίνης 10%(1 μέρος χλωρίνης αραιωμένο σε 10 μέρη νερού) ή αλκοολούχο αντισηπτικό.  (βλέπε  Κεφ. Δ.2 )

Οι μαθητές που είχαν στενή επαφή με τον πάσχοντα -διπλανά θρανία κ.λ.- να πλένονται στα χέρια και στο πρόσωπο,  να καθαρίζεται δε το θρανίο του μαθητή με νερό που περιέχει 10% χλωρίνη.

 

·        2.  Στις εξαιρετικές περιπτώσεις που θα χρειαστεί χορήγηση αντιπυρετικού, δίδεται μόνο παρακεταμόλη (DEPON, PANADOL) σε δοσολογία σύμφωνα με τις οδηγίες χρήσεως.

 

ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ  Η  ΧΡΗΣΗ  ΑΣΠΙΡΙΝΗΣ ή προϊόντων με ασπιρίνη για συμπτωματική ανακούφιση (π.χ. πυρετού, κεφαλαλγίας, μυαλγιών), ιδιαίτερα σε εφήβους και παιδιά, λόγω του αυξημένου κινδύνου συνδρόμου Reye (σοβαρή αντίδραση σε άτομα με γρίπη που πήραν ασπιρίνη).  

Μαθητής που απουσίαζε για λόγους υγείας, να μην επανέρχεται αν δεν έχουν περάσει επτά (7) ημέρες από την έναρξη των συμπτωμάτων και τουλάχιστον ένα 24ωρο χωρίς πυρετό και χωρίς άλλα συμπτώματα.

 

 

Τα προληπτικά μέτρα κατά της διασποράς της νέας γρίπης περιλαμβάνουν αφενός οδηγίες ατομικής υγιεινής και αφετέρου οδηγίες καθαρισμού και απολύμανσης χώρων, επιφανειών και αντικειμένων. Οι εκπαιδευτικοί οφείλουν να ακολουθούν τις οδηγίες ατομικής υγιεινής και ταυτόχρονα να φροντίζουν ώστε οι οδηγίες αυτές να τηρούνται και από τα παιδιά. Οι  οδηγίες καθαρισμού και απολύμανσης απευθύνονται σε όλο το προσωπικό, αλλά ιδιαίτερα στο βοηθητικό προσωπικό (π.χ. καθαρίστριες).

Το προσωπικό καθαριότητας   θα πρέπει,  καθ’ όλη τη διάρκεια της λειτουργίας της εκπαιδευτικής μονάδας,  να εξασφαλίζει την τήρηση των  κανόνων υγιεινής που προβλέπονται στην παρούσα εγκύκλιο.

 

  1. Οδηγίες ατομικής υγιεινής:

 

·        Αποφυγή άσκοπου συνωστισμού

·        Αποφυγή επαφής χεριών με τα μάτια, τη μύτη και το στόμα για τη μείωση του κινδύνου μόλυνσης από τον ιό.

·        Αποφυγή  κοινής χρήσης των μολυβιών, των στυλό, των  μαρκαδόρων και άλλων προσωπικών αντικειμένων. Όλοι οι μαθητές πρέπει να έχουν μαζί τους τα απαραίτητα προσωπικά αντικείμενα για το σχολείο (υλικά γραφής, τετράδια, βιβλία κ.λπ.) και επίσης χαρτομάντηλα μιας χρήσης. Δεν θα πρέπει αυτά να ανταλάσσονται μεταξύ μαθητών λόγω έλλειψης γιατί αυτά μπορεί να περιέχουν σταγονίδια με ιό της γρίπης.

·        Αποφυγή των χειραψιών και των φιλιών.

·        Κάλυψη της μύτης και του στόματος με χαρτομάντηλο (ή με άλλο τρόπο) σε βήχα ή φτέρνισμα. Το χρησιμοποιημένο χαρτομάντηλο πρέπει να απορρίπτεται αμέσως μετά τη χρήση τόσο από τα παιδιά όσο και από το προσωπικό μέσα στους κάδους απορριμμάτων.

·        Στην περίπτωση που τα χαρτομάντιλα δεν είναι διαθέσιμα, να μάθουν όλοι να χρησιμοποιούν για κάλυψη κατά το βήχα ή φτάρνισμα το μέσα μέρος του αγκώνα τους ή το μανίκι τους, καθώς έτσι εμποδίζεται η διασπορά του ιού.

·        Απαγορεύεται τα παιδιά να πίνουν νερό απευθείας από τη βρύση με το στόμα.

·        Τακτικό πλύσιμο των χεριών των παιδιών και των εργαζομένων με υγρό σαπούνι και  νερό, ιδίως μετά από βήχα ή φτέρνισμα. Το πλύσιμο πρέπει να διαρκεί 15-20 δευτερόλεπτα τουλάχιστον. Ακολουθεί προσεκτικό στέγνωμα των χεριών με χάρτινες χειροπετσέτες μιας χρήσης οι οποίες θα απορρίπτονται στους κάδους απορριμμάτων. Η διαδικασία πλυσίματος των χεριών περιγράφεται εικονογραφημένη στο

 

     Τα  παιδιά και οι εργαζόμενοι στην εκπαιδευτική μονάδα  μπορούν εναλλακτικά να χρησιμοποιούν αντισηπτικό αλκοολούχο διάλυμα ή χαρτομάντηλα με αντισηπτικό . Συνιστάται καλό τρίψιμο των χεριών, για 30 δευτερόλεπτα τουλάχιστον,  μέχρι το αντισηπτικό να στεγνώσει τελείως. Το μπουκάλι με το αλκοολούχο διάλυμα (με αντλία έγχυσης και βάση) καθώς και χαρτομάντηλα ή χειροπετσέτες πρέπει να  βρίσκεται σε κάθε αίθουσα διδασκαλίας και εάν είναι δυνατό κοντά στην έξοδο.

 

·               Τα χέρια πρέπει να πλένονται καλά  οπωσδήποτε πριν τη λήψη τροφής και πριν και μετά την τουαλέτα. 

·         

Οι παραπάνω οδηγίες πρέπει να τηρούνται αυστηρά και από το προσωπικό των κυλικείων.

 

2. Οδηγίες καθαρισμού και απολύμανσης:

 

  1. Συστηματικός και επαρκής αερισμός όλων των χώρων. Εξαερισμός των  αιθουσών διδασκαλίας κάθε διάλλειμα διδακτικής ώρας. Προς τούτο πρέπει με την λήξη της ώρας να εξέρχονται όλοι  οι μαθητές από την αίθουσα και να ανοίγονται όλα τα ανοίγματα των χώρων (παράθυρα και πόρτες), ακόμα και τους χειμερινούς μήνες. Κατά την διάρκεια των μαθημάτων  να μένει οπωσδήποτε ανοιχτό ένα άνοιγμα (παράθυρο η εξωτερική πόρτα).

2.    Είναι απαραίτητο, στο τέλος της ημέρας, όλοι οι χώροι να καθαρίζονται σχολαστικά.

 

3.    Καθημερινός καθαρισμός με το διάλυμα που προαναφέραμε (χλωρίνη 10% σε νερό) όλων των αντικειμένων και επιφανειών με κοινόχρηστο χαρακτήρα που έρχονται σε επαφή με παιδιά και τούς δασκάλους και καθηγητές (λεκάνες τουαλέτας, νιπτήρες και μπαταρίες, χερούλια από πόρτες, κ.λ.) από το προσωπικό καθαρισμού κάθε σχολείου.

 

4.    Πέρα από τις συνήθεις εργασίες καθαρισμού, επιβάλλεται προσεκτικός και συχνός καθαρισμός (μετά από κάθε διάλλειμα) λείων επιφανειών που χρησιμοποιούνται συχνά (π.χ. πόμολα, χερούλια, κουπαστή από σκάλες ή κιγκλίδωμα, βρύσες κλπ) με κοινά καθαριστικά, δηλαδή υγρό σαπούνι και νερό, ή διάλυμα οικιακής χλωρίνης 10% (1 μέρος οικιακής χλωρίνης αραιωμένο σε 10 μέρη νερό) ή αλκοολούχο αντισηπτικό. Προσοχή, ποτέ δεν αναμειγνύονται δύο διαφορετικά απολυμαντικά ή καθαριστικά.

5.    Σημειώνεται ότι οι εργασίες καθαρισμού  πρέπει να γίνονται με χρήση γαντιών. Ειδικότερα θα χρησιμοποιείται  μάσκα μιας χρήσης κατά τον καθαρισμό με διάλυμα οικιακής χλωρίνης.  

6.    Ο καθαρισμός των αντικειμένων που δεν είναι εμφανώς λερωμένα μπορεί να γίνει με ένα απολυμαντικό, όπως οινόπνευμα. Τα αντικείμενα που είναι εμφανώς λερωμένα καθαρίζονται πρώτα με υγρό σαπούνι και νερό και κατόπιν με απολυμαντικό.

7.    Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δίνεται στο καθαρισμό των αντικειμένων και των επιφανειών με τις οποίες ήρθε σε επαφή άτομο που εμφάνισε συμπτώματα γρίπης.

8.    Οι πλαστικές σακούλες των κάδων, όταν γεμίζουν, πρέπει να δένονται σφικτά και να απομακρύνονται αμέσως. Τονίζεται ότι, το προσωπικό όταν καθαρίζει θα πρέπει να φοράει γάντια και ποδιά μιας χρήσης.

9.    Τα μέσα ατομικής προστασίας μετά τη χρήση τους πρέπει να απορρίπτονται αμέσως στις πλαστικές σακούλες των κάδων απορριμμάτων. Δεν πρέπει να γίνονται προσπάθειες καθαρισμού τους, πχ. πλύσιμο των γαντιών μιας χρήσης και επαναχρησιμοποίησή τους.

10. Επισημαίνεται ότι, η χρήση γαντιών μια χρήσης δεν αντικαθιστά σε καμιά περίπτωση το σχολαστικό πλύσιμο των χεριών. 

 

 

·        Το προσωπικό όταν καθαρίζει, θα πρέπει να φοράει γάντια μιας χρήσης.

·        Όταν για τον καθαρισμό το προσωπικό χρησιμοποιεί διάλυμα οικιακής χλωρίνης(1:10), θα πρέπει να χρησιμοποιεί και μάσκα μιας χρήσης.

·        Τα ανωτέρω μέσα ατομικής προστασίας μετά την χρήση τους, πρέπει να απορρίπτονται αμέσως στις πλαστικές σακούλες των κάδων απορριμμάτων. Δεν πρέπει να γίνονται προσπάθειες καθαρισμού τους, π.χ. πλύσιμο των γαντιών μια χρήσης και επαναχρησιμοποίησή τους. 

·        Τονίζεται ότι η χρήση γαντιών μιας χρήσης δεν αντικαθιστά σε καμία περίπτωση το σχολαστικό πλύσιμο των χεριών.

 

 

ΥΛΙΚΟ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΔΙΑΘΕΤΟΥΝ ΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ (Πέραν του υγειονομικού υλικού που περιέχεται στο κυτίο Α΄ Βοηθειών, το οποίο πρέπει να διαθέτει κάθε εκπαιδευτική μονάδα.)

 

·        Θερμόμετρα (μη υδραργυρικά, π.χ. ψηφιακά μασχάλης) ή ταινίες θερμομέτρησης.

·        Χάρτινες χειροπετσέτες μιας χρήσης

·        Γάντια μιας χρήσης

·        Απλές χειρουργικές μάσκες μιας χρήσης

·        Προστατευτικές ποδιές.

·        Πλαστικές σακούλες για την απόρριψη των χρησιμοποιημένων μέσων ατομικής προστασίας και των χαρτομάντιλων ή για τη συλλογή μολυσμένων αντικειμένων που πρέπει να πλυθούν ή να απολυμανθούν.

·        Πλαστικά ποτήρια μιας χρήσης.

·        Μπουκάλια ή σωληνάρια με αντισηπτικό διάλυμα  χεριών με αντλία έγχυσης και βάση( περιεκτικότητα σε αλκοόλη τουλάχιστον 70%).

·        Απολυμαντικά για χώρους και επιφάνειες (π.χ. οικιακή χλωρίνη) και απολυμαντικά για αντικείμενα που εξατμίζονται εύκολα (π.χ. οινόπνευμα)

·        Σιρόπι και χάπια παρακεταμόλης.

 

Προσοχή πρέπει να δοθεί στη φύλαξη των αντισηπτικών διαλυμάτων  και των φαρμάκων, ώστε να μην είναι προσιτά στα παιδιά.

 

 

 

 

 

ΜΑΣΚΕΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΑΝΑΠΝΟΗΣ

·   Να είναι λειτουργική, άνετη και εύκολη στη χρήση και να μη προκαλεί ερεθισμό.

·   Να έχει λεπτή υφή και να αποτελείται από 3 στρώματα από μη υφασμένες ίνες ραιγιόν.

·   Το μεσαίο στρώμα να έχει ειδικό φίλτρο, χωρίς ίνες fiberglass

·   Nα είναι δετή με μακριά κορδόνια και στο επάνω μέρος να φέρει ενσωματωμένο μακρύ έλασμα για τέλεια εφαρμογή στη ράχη της μύτης.

·   Να μην είναι διαπερατή σε βιολογικά υγρά.

·   Με πιστοποίηση CE

 

ΓΑΝΤΙΑ ΜΙΑΣ ΧΡΗΣΕΩΣ

Μη αποστειρωμένα γάντια από φυσικό latex, κοντής μανσέτας:

bullet Να  πληρούν τα  Ευρωπαϊκά πρότυπα  ΕΝ 455-1 και ΕΝ 455-2   ως προς την ποιότητα κατασκευής , την αντοχή και τις διαστάσεις .
bullet Να πληρούν το Ευρωπαϊκό πρότυπο ΕΝ455-3 ως προς την ασφάλεια από βιολογικούς κινδύνους.
bullet Να έχουν ομοιόμορφη επάλειψη με παράγωγο αμύλου για εύκολο φόρεμα. Μετά την αφαίρεσή τους να μην παραμένει μεγάλη ποσότητα  πούδρας στην επιφάνεια του χεριού του χρήστη.
bullet Επιβάλλεται η δοκιμή δείγματος από τα μέλη της Επιτροπής αξιολόγησης  επειδή τα γάντια μιας χρήσης συχνά έχουν ελαττωματική εφαρμογή και ορατές οπές  με αποτέλεσμα κίνδυνο έκθεσης του χρήστη σε μολυσματικό υλικό.
bullet Συσκευασία και σήμανση σύμφωνα με το πρότυπο BSEN980:1997
bullet Η ημερομηνία παραγωγής να είναι μικρότερη των 6 μηνών από την ημερομηνία παράδοσης.
bullet Κάθε παρτίδα να συνοδεύεται από πιστοποιητικό εργαστηριακού ελέγχου βάσει των απαιτήσεων των προτύπων EN455-1,  EN 455-2 & EN 455-3 .
bullet Με πιστοποίηση CE .
bullet Χρόνος διεισδύσεως μικροβίων πάνω από 60΄ λεπτά.  Χαρακτηρισμός γαντιού ως προς το επίπεδο προστασίας που παρέχει, κλάση 3.

 

ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΤΙΚΕΣ ΠΟΔΙΕΣ

bullet Ρόμπες μιας χρήσεως από υποαλλεργικό υλικό με δέσιμο πίσω στη μέση.
bullet  Μακριά μανίκια με λάστιχο στο τελείωμα.
bullet Κάλυψη όλου του κορμού μέχρι τη μέση της γαστροκνημίας .
bullet Με πιστοποίηση CE .

 

ΑΛΚΟΟΛΟΥΧΟ ΑΝΤΙΣΗΠΤΙΚΟ

bullet Να έχει άδεια ΕΟΦ σαν φαρμακευτικό ιδιοσκεύασμα (ή σαν βιοκτόνο τύπου Ι).
bullet Να έχει περιεκτικότητα αλκοόλης ή μίγματος αλκοολών (αιθανόλη, ισοπροπανόλη ή προπανόλη) με άθροισμα 60 έως 95%.
bullet Με πιστοποίηση CE

 

ΥΓΡΟ ΣΑΠΟΥΝΙ

bullet Να περιέχει ενυδατικούς και  αναλιπαντικούς παράγοντες του δέρματος.
bullet Να έχει pH  ουδέτερο 5,5-7 και να είναι δερματολογικά ελεγμένο. 
bullet Να είναι άχρωμο με ευχάριστο ή καθόλου άρωμα .
bullet Να περιέχει επιπρόσθετα μια ή περισσότερες ουσίες σαν συντηρητικά συστατικά για τη μη ανάπτυξη μικροβίων όπως αυτά χαρακτηρίζονται στο  ΦΕΚ 329, τεύχος 2ο 21/4/1997 ΚΥΑ 6α/οικ., 3320 παράρτημα VI.
bullet Να μην περιέχει triclosan
bullet Να έχει άδεια σαν καλλυντικό (άδεια ΕΟΦ) ή σαν απορρυπαντικό χεριών
bullet ( καταχώρηση σε ΓΧΚ)
bullet Να αναφέρονται σαφώς τα συστατικά του προϊόντος στην ετικέτα του
bullet Να προσκομιστεί δείγμα στην κανονική του συσκευασία.