To Scratch είναι ένα προγραμματιστικό περιβάλλον που απευθύνεται σε ανθρώπους κάθε ηλικίας (ιδιαιτέρως σε παιδιά) που θέλουν να μάθουν τις βασικές αρχές του προγραμματισμού. Παρέχει ένα πολύ εύκολο και διαισθητικό περιβάλλον διεπαφής (UI), με ρεπερτόριο εντολών (instructions) που αποκρύβει το συντακτικό του και διευκολύνει κάποιον να επικεντρωθεί στην επίλυση του προβλήματος. Παράλληλα, τον μαθαίνει τις βασικές αρχές του δομημένου προγραμματισμού, του τμηματικού προγραμματισμού, του οπτικού προγραμματισμού και εν μέρει του αντικειμενοστραφούς προγραμματισμού.
Στο τμήμα αυτό θα βρείτε εκπαιδευτικά έργα που έχω δημιουργήσει στο Scratch, χωρισμένα σε 3 κατηγορίες: Animation, Ζωγραφική και Games. Κάθε έργο στη λίστα, συνοδεύεται με δείγμα σε video και το source αρχείο σε δύο εκδόσεις: για Scratch v2 (.sb2) και Scratch v3 (.sb3). Επίσης, παρέχεται ο σύνδεσμος στη σχετική σελίδα του έργου στο site του Scratch, όπου μπορεί κάποιος να μελετήσει τον κώδικα.
Να σημειώσω, ότι σε κάθε έργο κάνω εκτενή χρήση των διαδικασιών (custom blocks), μία βασική αρχή για την ανάπτυξη και οργάνωση μεγάλων προγραμμάτων κι ενθαρρύνω του μαθητές να την χρησιμοποιούν σε κάθε μικρό ή μεγάλο έργο.
Με μία μικρή τροποποίηση στο έργο μπορείτε να προσθέσετε περισσότερες μπάλες, κάνοντάς το αρκετά εντυπωσιακό!
Σελίδα του έργου στο Scratch (page in Scratch)Με μία μικρή τροποποίηση στο έργο μπορείτε να κάνετε τις μπάλες να κινούνται με διαφορετική ταχύτητα.
Σελίδα του έργου στο Scratch (page in Scratch)Με μία μικρή τροποποίηση στο έργο μπορείτε να προσθέσετε περισσότερους ανεμόμυλους, ποικίλου μεγέθους, που η ρόδα τους θα γυρίζει με διαφορετική ταχύτητα.
Σελίδα του έργου στο Scratch (page in Scratch)Με μία μικρή τροποποίηση στο έργο μπορείτε να προσθέσετε περισσότερους μπάλες, ποικίλων γραφικών, που θα κινούνται με διαφορετική ταχύτητα.
Σελίδα του έργου στο Scratch (page in Scratch)Περιέχει δύο εκδόσεις διαδικασιών (custom blocks):
Περιέχει δύο εκδόσεις διαδικασιών (custom blocks):
Το έργο χρησιμοποιεί τα εφέ αντίστροφης μέτρησης και zoom σε αντικείμενο. Επίσης, δεν έχει συνθήκη τερματισμού (μπορείτε να βάλετε όταν π.χ. το σκορ φτάσει στο 10 να εμφανιζεται ένα GAME OVER γραφικό). Με μία μικρή τροποποίηση στον κώδικα του ψαριού (στη διαδικασία ΕμφανίσουΣτηΘέση) μπορείτε να προσθέσετε κι άλλα προκαθορισμένα σημεία εμφάνισης (x,y) του ψαριού.
Σελίδα του έργου στο Scratch (page in Scratch)Το έργο χρησιμοποιεί τα εφέ αντίστροφης μέτρησης και slide-in. Επίσης, όταν η μπάλα κάνει 3 γύρους τότε εμφανιζεται ένα GAME OVER γραφικό).
Σελίδα του έργου στο Scratch (page in Scratch)Το έργο χρησιμοποιεί τον μηχανισμό της κλωνοποίησης για τη δημιουργία των αστεριών και κομητών. Παράλληλα, μπορεί κάποιος να το τροποποιήσει ώστε να γίνονται, σε τακτά χρονικά διαστήματα, εκρήξεις super-nova.
Σελίδα του έργου στο Scratch (page in Scratch)Μελετώντας τον κώδικα (που είναι απλός) μαθαίνουμε την τεχνική του πώς δημιουργούμε ένα κινούμενο background. Εδώ το φόντο είναι το διάστημα (που κατεβαίνει).
Σελίδα του έργου στο Scratch (page in Scratch)Περιέχει δύο εκδόσεις διαδικασιών (custom blocks):
Περιέχει δύο εκδόσεις διαδικασιών (custom blocks):
Περιέχει δύο εκδόσεις διαδικασιών (custom blocks):
Περιέχει δύο εκδόσεις παραμετρικών διαδικασιών (custom blocks με παραμέτρους):
Με μία μικρή τροποποίηση μπορούμε να σχεδιάζουμε κύκλους μεταβλητής ακτίνας (με παραμετρική διαδικασία).
Σελίδα του έργου στο Scratch (page in Scratch)Μπορούμε να τροποποιήσουμε το μοτίβο ώστε τα τετράγωνα να είναι διαφορετικού χρώματος καθώς και να υπάρχει μεταβλητή απόσταση μεταξύ τους.
Σελίδα του έργου στο Scratch (page in Scratch)Μπορούμε να τροποποιήσουμε το μοτίβο ώστε τα τετράγωνα να είναι διαφορετικού χρώματος, καθώς και να υπάρχει μεταβλητή οριζόντια απόσταση μεταξύ τους στη γραμμή και μεταβλητή κατακόρυφη απόσταση μεταξύ των γραμμών.
Σελίδα του έργου στο Scratch (page in Scratch)Μπορούμε να τροποποιήσουμε το μοτίβο ώστε τα τρίγωνα να είναι διαφορετικού χρώματος, κλίσης, καθώς και να υπάρχει μεταβλητή απόσταση μεταξύ τους.
Σελίδα του έργου στο Scratch (page in Scratch)Μπορούμε να τροποποιήσουμε το μοτίβο ώστε τα τρίγωνα να είναι διαφορετικού χρώματος, μεγέθους, καθώς και να υπάρχει μεταβλητή οριζόντια απόσταση μεταξύ τους στη γραμμή και μεταβλητή κατακόρυφη απόσταση μεταξύ των γραμμών.
Σελίδα του έργου στο Scratch (page in Scratch)Χρησιμοποιούμε τον μηχανισμό της κλωνοποίησης ενός γραφικού (τετραγώνου με δύο ενδυμασίες, μαύρο-κίτρινο) για να δημιουργήσουμε πολλαπλά παρόμοια τετράγωνα.
Σελίδα του έργου στο Scratch (page in Scratch)Μπορούμε να τροποποιήσουμε το μοτίβο ώστε τα τετράγωνα να είναι διαφορετικού χρώματος.
Σελίδα του έργου στο Scratch (page in Scratch)Χρησιμοποιούμε τον μηχανισμό της κλωνοποίησης ενός γραφικού (δέντρου). Το ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι προσθέτουμε τυχαία και μία μικρή κύρτωση. Με μία μικρή τροποποίηση μπορούμε να προσθέσουμε επιπλέον γραφικά (ενδυμασίες) του δέντρου κάνοντας το δάσος πολυμορφικό.
Σελίδα του έργου στο Scratch (page in Scratch)Περιέχει δύο εκδόσεις διαδικασιών (custom blocks):
Μετά την μελέτη του πηγαίου κώδικα, συνιστάται να γίνουν οι προτεινόμενες ασκήσεις.
Σελίδα του έργου στο Scratch (page in Scratch)Με μία μικρή τροποποίηση, κάθε ακτίνα μπορεί να έχει διαφορετικό χρώμα.
Σελίδα του έργου στο Scratch (page in Scratch)Με μία μικρή τροποποίηση, κάθε σπίτι μπορεί να έχει διαφορετικό μήκος πλευράς.
Σελίδα του έργου στο Scratch (page in Scratch)Μπορείτε να τροποποιήσετε το έργο ώστε να προσθέσετε τα εξής:
Πλήκτρα: